Motion

​Det er vigtigt, at du er fysisk aktiv under indlæggelsen. Læs hvorfor og hvad du selv kan gøre.

Hvorfor er fysisk aktivitet under indlæggelsen vigtig?

Undersøgelser viser, at kondition og muskelstyrke falder i forbindelse med sengeleje. Konditionen falder med ca. 10 % i løbet af den første uge og muskelstyrken med ca. 20-30 %.

Det tager dobbelt så lang tid at genoptræne muskelstyrken, som det tager at miste den.

Ved at være aktiv i løbet af dagen reducerer du faldet i muskelstyrke og kondition, således at dine kræfter bevares, og dermed muligheden for at klare flest mulige ting selv.​

Derudover bliver det mindre anstrengende at komme hjem og genoptage de daglige gøremål.​

4 gode grunde til at være fysisk aktiv:​

Fysisk aktivitet:​
  • Styrker muskler, sener, knogler og led.
  • Forbedrer immunforsvaret.
  • Regulerer appetitten så man lettere kan holde sin normalvægt.
  • Har en gavnlig virkning på humøret.​

Hvad kan jeg selv gøre?

Nedenfor er nævnt forslag til, hvordan du kan være aktiv under indlæggelsen - det kan være på egen hånd eller med støtte fra plejepersonalet på afdelingen:

  • Skift ofte stilling i sengen.​
  • Deltag aktivt i forbindelse med vask og påklædning.
  • Kom op og sid i en stol i løbet af dagen, fx i forbindelse med måltider.
  • Gå til/fra toilettet.
  • Hent mad eller gå med ud og vælg mad og drikke i forbindelse med måltider.
  • Gå ture på gangen, i forhallen, og udenfor.​

Hvis du har behov for genoptræning:

Hvis du i forbindelse med indlæggelsen har mistet e​vnen til selv at bevæge dig omkring, og afdelingens læger skønner, at du har behov for egentlig genoptræning, vil du blive henvist til genoptræning hos hospitalets fysioterapeuter.




Redaktør