Velkommen til Afdeling for Hjerne- og Nervekirurgi

Heri findes information om Afdeling for Hjerne- og Nervekirurgi for patienter og pårørende.

Velkommen til Afdeling for Hjerne- og Nervekirurgi. Her modtager vi patienter til pleje, observation og behandling af sygdomme i hjerne og nerver.

Ankomst til afdelingen

Når du ankommer til Rigshospitalets Nordfløj skal du gå til opgang 6 og tage elevatoren til receptionen på 6. sal. Hvis du er i tvivl, kan du døgnet rundt henvende dig i receptionen i stueetagen. Her kan du få oplyst, hvor du skal gå hen.

Stuegang

Vi har dagligt stuegang. Her har du mulighed for at tale med din behandlingsansvarlige læge om, hvordan du har det, og om planen for din videre behandling. Hvis din behandlingsansvarlige læge er forhindret, vil du kunne møde andre læger til stuegangen.
Stuegang foregår i dagstiden og vi tilstræber at alle får stuegang i løbet af formiddagen. Pårørende er, efter aftale med dig, velkomne til at deltage ved stuegang.
Hvis du ønsker det, er det også en mulighed at din nærmeste pårørende bliver ringet op efter stuegang.
Vi anbefaler, at du har pårørende med til vigtige samtaler.

På din stue hænger en patienttavle. Her vil du og dine pårørende kunne følge med i, hvilket personale du er tilknyttet og de aktuelle aftaler og planer for dit forløb.
Hvis du har spørgsmål til lægen eller sygeplejersken, er det en god ide at skrive dem ned i forvejen. Du er også velkommen til at bruge tavlen til at huske dine spørgsmål.

Besøgstid

Der er fri besøgstid. Det betyder, at du må have besøg af dine pårørende i det omfang, du fortrækker det. Du får tildelt en enestue med eget bad. 

Pak en taske med det mest nødvendige

Lad værdigenstande og større pengebeløb blive hjemme. Hvis du alligevel har fået værdigenstande med, vil vi opfordre til at dine pårørende tager sig af dem.
Værdigenstande som smykker, penge, ur og lignende medbringes på eget ansvar. Vi har desværre ikke mulighed for at erstatte stjålne eller mistede værdigenstande eller andre ejendele.

Internet og TV

På sengestuen er der mulighed for at se TV. Desuden kan du gratis gå på internettet. Rigshospitalets Gæstenet er gratis, hvis du medbringer en bærbar PC, tablet eller smartphone. Vejledning til netværket er tilgængelig på din stue og ved receptionen. Koden gælder i 7 dage og kan herefter fornyes.

Måltider

Måltiderne serveres fra buffetområderne af vores måltidsværter.

Tidspunkter for hovedmåltiderne er:

Morgenmad              kl. 08.00–09.00
Frokost                      kl. 12.00–12.45
Aftensmad                kl. 17.30–18.15

I buffetområdet kan du døgnet rundt hente kolde og varme drikkevarer.
Udover de fastlagte måltider er det altid muligt at få et mellemmåltid – spørg meget gerne personalet.

Velkommen særligt til pårørende

Vi ønsker, at du som pårørende føler dig velkommen og involveret i det omfang, som du og patienten ønsker det. Du skal endelig sige til, hvis du har spørgsmål, forventninger, behov eller bekymringer. Vi vil forsøge at forventningsafstemme med dig løbende. Vores hensigt er, at du føler dig velinformeret og oplever tryghed i det aktuelle behandlings- og plejeforløb.

Besøgstid og kontakt

Der er fri besøgstid. Patienten skal midlertidig have mulighed for at hvile sig i løbet af dagen, fordi patienten kan være meget træt efter operation. Det kan derfor være nødvendigt at begrænse antallet af besøgende.

Du er meget velkommen til at kontakte os telefonisk.
Af praktiske hensyn opfordrer vi til, at I som pårørende udvælger én eller to kontaktpersoner til patienten, som herefter informerer resten af familien og de nærmeste.

Vi, sygeplejepersonalet i sengeafsnittet, har faste tidspunkter, hvor vi udveksler informationer og planlægger vores arbejde. Vi vil derfor bede om, at henvendelser så vidt muligt ikke sker i disse tidsrum:

Morgen                     kl. 07.00 – 07.15
Middag                     kl. 11.45 – 12.00
Eftermiddag            kl. 15.30 – 16.00
Aften/nat                kl. 23.15 – 23.30

Mad og drikke

Pårørende er velkomne til at forsyne sig med kaffe og the i vores buffet område
Hospitalets mad er forbeholdt indlagte patienter, men pårørende har mulighed for at bestille mad hos personalet dagen før de ønsker at spise med. Spisebilletter til bestilt mad, kan købes i cafeerne i stueetagenerne.

Caféområder i stueetagen

I stueetagen ligger Café Nordlyset, hvor du og dine pårørende kan købe mad og drikke. Caféen har åbent alle dage kl. 07.00-17.00. Derudover kan du benytte tilbuddene i Centralkomplekset. Her er Café Arcaden, der ligger mellem opgang 2 og 3, Espresso House i opgang 4 eller 7eleven som har døgnåbent.
Medbragt mad må også gerne spises i afdelingen, men vi har ikke kølefaciliteter til medbragt mad, og kan derfor ikke tilbyde at opbevare medbragt mad for hverken patient eller pårørende.

Patienthotel

Rigshospitalet har et patienthotel, hvor pårørende, mod betaling, kan overnatte. Patienthotellet kan kontaktes på telefon 35 45 28 28 eller via E-mail: patienthotel.rigshospitalet@regionh.dk

Du kan læse mere information om patienthotellet på dette link: https://www.rigshospitalet.dk/praktisk-information/dit-ophold/patienthotellet/Sider/default.aspx

Gode råd til dig som pårørende:

  • Husk dine egne behov såsom mad, drikke, pauser fra hospitalet og søvn
  • Tal med personalet hvis du og patienten ønsker at du deltager i plejen, ved at varetage konkrete opgaver som I er vant til
  • Tal med personalet ved behov for støtte. Vi kan desuden henvise til diverse støttemuligheder uden for hospitalet
  • Husk at spritte dine hænder inden du kommer ind til patienten og når du forlader stuen. God håndhygiejne er vigtig for at beskytte indlagte patienter mod infektioner

Røgfrit hospital

Rigshospitalet er et røgfrit hospital – både inden for og uden for. Det gælder også e-cigaretter. Benyt venligst rygepavillonen, der ligger mellem opgang 2 og 44, hvis du vil ryge under dit ophold på hospitalet.

Parkering

Parkering er primært forbeholdt ambulante patienter og personale. Under indlæggelse har vi ikke mulighed for at udlevere parkeringstilladelser. Orientering på skiltene anbefales.
Vi anbefaler, at der benyttes offentlige transportmidler i det omfang, det er en mulighed.

Redaktør