Rygbehandling (MDT)

Træningsvejledning til rygbehandling efter konceptet Mekanisk Diagnostik og Terapi.

Træningsvejledning

Det er vigtigt, at du er instrueret af en fysio- eller ergoterapeut i at udføre øvelserne.
 
Mekanisk Diagnostik og Terapi er et behandlingskoncept, der blev udviklet i 1960´erne af den new zealandske fysioterapeut Robin McKenzie.

Ved en tilfældighed opdagede McKenzie, at gentagne bagoverbøjninger i ryggen var gavnlige og i mange tilfælde reducerede patienternes rygproblemer.

Behandlingsmetoden går i korte træk ud på at påvirke strukturerne i ryggen, inklusiv bruskskiven (discus) gennem bevægeøvelser i en bestemt retning, således at:

  • smerterne mindskes
  • bevægeligheden i ryggen bedres
  • nye rygproblemer forebygges

En fysioterapeut kan vurdere om du kan have effekt af denne behandling. Fysioterapeuten udvælger efter undersøgelsen hvilke øvelser du kan have effekt af, og øvelserne kan du derefter selv arbejde med hjemme.

Når du laver øvelserne, skal du være opmærksom på ændringer i smertebilledet. Symptomer¹ der sidder ude i siden af lænden, ned i balden eller i benet kan efter udførelse af øvelserne centraliseres, dvs. smerterne flytter sig længere op i benet eller ind til midten af lænden.

Smerten kan føles værre i ryggen efter udførelse af øvelserne. Er denne øgede smerte suppleret med en større bevægelig i ryggen og færre symptomer længere ud i benet er dette et godt tegn som betyder, at øvelserne har en god effekt.

Det er positivt, hvis symptomerne opfører sig som nedenstående illustration, hvor smerterne trækker væk fra benet og eventuelt bliver mere intense omkring ryggen.

Modsat kan symptomerne flytte sig længere væk fra lænden, og forværre symptomerne i balden eller benet. Dette er tegn på, at øvelserne eller aktiviteterne er for belastende lige nu, og du skal vente med øvelserne til du har fået talt med din fysioterapeut.

¹Symptomerne kan være smerter, føleforstyrrelser og/eller nedsat kraft i muskulaturen.

Kilde: ”Behandl din egen ryg” af Robin McKenzie 1997

Denne pjece er ment som et supplement til fysioterapeutisk behandling under indlæggelse og til støtte i videre behandling efter udskrivelse. Øvelserne gentages efter behov og mindst hver 2. time i løbet af dagen. Når du kan udføre den enkelte øvelse med få eller ingen symptomer, kan du gå videre til næste øvelse.

Øvelse nr. 1

Bevægelighed af ryggen.

Sid på en stol.
Svaj så meget du kan og hold stillingen nogle sekunder.

Derefter: rund så meget du kan og hold stillingen nogle sekunder.

Øvelse nr. 2

Når smerten er akut.
Lig med puder under maven. Fjern én pude ad gangen efterhånden som smerten aftager. Vær opmærksom på at symptomerne i benet ikke øges. Smerterne i lænden kan kortvarigt blive forøget.

Øvelse nr. 3 

Lig fladt på maven, hver 2. time, til symptomerne aftager.
Hvis symptomerne trækker ned i benet, gå tilbage til foregående øvelse.

Øvelse nr. 4

Løft overkroppen op på albuerne uden at spænde i ryg- og baldemuskulaturen. Træk vejret og før overkroppen ned igen. Hvis symptomerne trækker ned i benet, gå tilbage til foregående øvelse.

Øvelse nr. 5

Placer hænderne under skulderne.
Slap af i ryg- og baldemuskulatur og løft overkroppen helt op på strakte arme. Øvelsen kan progredieres ved at tage en dyb udånding når armene er strakte. Hvis symptomerne trækker ned i benet gå tilbage til foregående øvelse.

Øvelse nr. 6

Hvis foregående øvelser ikke har den ønskede effekt, kan det være, at du skal ændre udgangsstilling.

Øvelse 4 eller 5 udføres, hvor bækkenet samtidigt flyttes væk fra den smertende side.
Fysioterapeuten skal have afprøvet denne øvelse med dig.

  • Bækkenet mod højre.
  • Bækkenet mod venstre.

Øvelse nr. 7

Hvis det er muligt uden at øge symptomerne i benet, kan den stående bagudbøjning bruges.

Stå med hoftebredes afstand mellem benene, støt hænderne i lænden og bøj bagud, husk at få hovedet med.

Hvis symptomerne trækker ned i benet, udfør øvelsen liggende. Se øvelse nr. 4 og 5.

Når du ikke længere har symptomer i benet og kan udføre øvelse 4-6 uden smerter kan du begynde at arbejde med: Foroverbøjningen i ryggen.

Øvelse nr. 8

Start i rygliggende stilling, anbring begge hænder rundt om knæene. Træk knæene så langt op mod brystet som smerterne tillader. Lad hovedet blive i underlaget og sørg for at holde knæene bøjet når de sænkes. Øvelsen efterfølges af øvelse 5.

Øvelse nr. 9

Når du frit kan udføre den rygliggende øvelse, og ikke længere får symptomer ved udførelse, fortsæt da foroverbøjningsøvelsen i siddende stilling.

Bøj forover og forsøg at nå hælen med hænderne, vend derefter tilbage til siddende stilling. Øvelsen efterfølges af øvelse 5.

Hvis du efter udskrivelse er i tvivl om udførelse eller symptomsvar, rådes du til at søge en fysioterapeut med erfaring i MDT-behandling.

Henvisning til fysioterapeut skal du have fra egen læge.

Fysioterapeuter med erfaring i MDT-behandling kan findes på hjemmesiden www.mckenzie.dk.

Redaktør