PKU og graviditetskvalme

Information om PKU og graviditetskvalme.

Kostråd

  • Start dagen med en LP-kiks eller en skive ristet LP-brød
  • Spis langsomt og tyg maden grundigt
  • Hvis det er muligt, er det bedst at sidde op og spise, men det vigtigste er at du sidder eller ligger behageligt
  • Spis på de tidspunkter af dagen hvor du er mest veloplagt. Måske er det umiddelbart efter, du har sovet eller hvilet
  • Spis mange små måltider – kvalmen kan forværres, hvis din mave er tom
  • Det er vigtigt at lufte godt ud i det rum, hvor du opholder dig. Frisk luft kan mindske kvalme
  • Hvil siddende, ikke liggende, efter måltidet
  • Drik 2 liter væske dagligt. Det er bedst hvis du drikker mellem måltiderne. For meget væske til maden kan udspile din mavesæk og forværre kvalmen
  • Frisk munden op. Prøv at rense eller skylle munden før og efter måltiderne. Du kan børste tænder eller skylle munden med fx iskoldt vand
  • Syrlig mad og drikke kan nogle gange dæmpe kvalme. Prøv fx med frisk frugt, vand med citron, frugtjuice eller syrlige drops
  • Prøv at spise en sodavandsis. Kulden kombineret med den friske smag kan hjælpe mod kvalme
  • Undgå stegt, stærk, fed og krydret mad
  • Undgå træthed og stress

Ingefær

Ingefær som kosttilskud har været anbefalet som et middel mod kvalme. Ingefær i høje koncentrationer kan være skadeligt for den gravide og fosteret. Du frarådes derfor, at tage kosttilskud med ingefær.

Aminosyretilskud og kvalme

Hvis du har svært ved, at indtage dit aminosyretilskud på grund af kvalme, kan du prøve at fordele det over nogle flere gange om dagen. I stedet for kun at tage det til hovedmåltiderne, kan du også tage det til mellemmåltiderne. Hvis du har så meget kvalme, at du ikke kan indtage dit aminosyretilskud, kan du forsøge at skifte til et andet.

Hvis du vil ændre på fordelingen af aminosyretilskud, eller gerne vil prøve et andet aminosyretilskud, skal du kontakte ernæringsenheden.

Kvalme under graviditeten

Det er meget almindeligt at du oplever, at have kvalme i den første halvdel af din graviditet. De fleste slipper for kvalmen efter de første 3 måneder af graviditeten. Det er kun meget få der har kvalme efter 4-5 måneder. Nogle oplever lidt morgenkvalme, mens andre er meget plagede af kvalmen. Det er meget forskelligt.

Redaktør