Ledaflastningsprincipper

Ledaflastning er nogle teknikker, der er medvirkende til at nedsætte smerte samt aflaste og forebygge skader i leddene.

Hvad er ledaflastning?

Ledaflastning er nogle teknikker, der er medvirkende til at nedsætte smerte samt aflaste og forebygge skader i leddene. Det kræver tid og energi at ændre vaner. Derfor er det vigtigt at bruge teknikkerne i flere og flere daglige aktiviteter.

Ledaflastningsprincipper

  • Respekter smerter – de er et signal fra kroppen om, at du overbelaster dine led.
  • Hold pauser. Prioriter og fordel de daglige aktiviteter over hele dagen, så du har mulighed for at holde pauser. På den måde kan kroppen komme sig i løbet af dagen. Muskler er med til at beskytte leddene og trætte muskler giver mindre beskyttelse af leddene.
  • Brug de store led når du arbejder. De tåler større belastning end de små led.
  • Brug leddene i midterstilling, hvor leddene er mest stabile - eksempelvis ved at bruge tykke greb.
  • Brug gerne 2 hænder når du løfter eller bærer. Det fordeler belastningen på flere muskler og led.
  • Bær tingene tæt ind til kroppen så du belastes mindst muligt jvf. vægtstangsprincippet.
  • Varier din krops stillinger når du arbejder. Overvej om du kan stå, gå, sidde eller evt. ligge.
  • Overvej at fordele roller i familien, så du aktivt vælger de opgaver, du kan og gerne vil udføre.
  • Brug eventuelt hjælpemidler og bandager – også når du har en ”god dag”. Det sparer på energien og stabiliserer leddene.
Redaktør