Kostråd efter nyretransplantation

Heri findes information om kostråd efter nyretransplantation.

De officielle kostråd

Patientinformation

 

Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

Spis dig mæt i sunde måltider. Spis forskellige grøntsager, frugt og fuldkornsprodukter hver dag. Varier mellem forskellige typer fisk, magre mejeriprodukter og magert kød hen over ugen. Kartofler hører med i en varieret kost. Hold igen med mad og drikke, der indeholder meget fedt og/eller meget sukker, som f.eks. fastfood, snacks, sodavand og slik. Følg Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet. Gå efter Nøglehulsmærket og Fuldkornsmærket, når du køber ind.

Spis frugt og mange grøntsager

Spis 6 om dagen – det svarer til ca. 600 g grøntsager og frugt. Mindst halvdelen skal være grøntsager. 100 g grøntsager svarer til en stor gulerod eller et æble. Vælg især de grove grøntsager som f.eks. løg, ærter, broccoli, blomkål, rodfrugter og bønner. Spis grøntsager til alle dine hovedmåltider, og spis frugt og grøntsager som mellemmåltider. Så når du nemmest op på 600 g om dagen. 

Spis mere fisk

Spis fisk mindst 2 gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg. I alt skal du gerne have 350 g fisk om ugen. Heraf ca. 200 g fed fisk som laks, ørred, makrel og sild. Alle former for fisk tæller med, også fiskefrikadeller, frossen fisk, fisk på dåse som torskerogn, tun og makrel samt skaldyr som rejer og muslinger.

Vælg fuldkorn

Spis mindst 75 g fuldkorn om dagen. Fuldkorn finder du i mad, der er
lavet af kornprodukter, hvor hele kornet er taget med. 75 g fuldkorn svarer til f.eks. 2 dl havregryn og en skive fuldkornsrugbrød. Vælg fuldkorn først – det er nemt, hvis du går efter Fuldkornsmærket, når du køber ind. Du kan vælge fuldkornsris eller – pasta som en del af dit varme hovedmåltid en gang
imellem.

Vælg magert kød og kødpålæg

Vælg kød og kødprodukter med maks. 10 % fedt. Spis højst 500 g tilberedt kød om ugen fra okse, kalv, lam eller svin. Det svarer til 2-3 middage om ugen og lidt kødpålæg. Vælg fjerkræ, fisk, æg, grøntsager eller bælgfrugter de øvrige dage og som pålæg.

Vælg magre mejeriprodukter

Vælg skummet, mini- eller kærnemælk. Vælg surmælksprodukter, f.eks. yoghurt, med maks. 0,7 % fedt og oste med maks. 17 % fedt (30+). Hold igen med at bruge mejeriprodukter med højt fedtindhold, f.eks. fløde og smør. ¼ -1/2 liter mælkeprodukt dagligt er passende i forhold til danske madvaner. Når du spiser sundt, er der også plads til 1-2 skiver magert ost (ca. 25 g).

Spis mindre mættet fedt

Vælg planteolier f.eks. rapsolie og olivenolie, flydende margarine og blød margarine i stedet for smør, smørblandinger og hård margarine. Skrab brødet - eller undlad helt at bruge fedtstof. Steg kød og grøntsager i olie frem for smør, og smid stegefedtet væk.

Spis mad med mindre salt

Køb madvarer med mindre salt. Skær ned på brugen af salt i din madlavning og på din mad. Smag på maden, før du salter. Både når du laver mad og ved bordet. Fastfood og andre færdigretter indeholder ofte meget salt.

Spis mindre sukker

Skær ned på de søde sager og drikke i hverdagen og på fridage. De fleste kan med fordel halvere forbruget af slik, sodavand, saft, is og kager. Drik maks. en halv liter sodavand, saft, juice eller energidrik om ugen.

Drik vand

Drik vand i stedet for f.eks. sodavand, alkohol, juice og saftevand til maden, når du er tørstig mellem måltiderne, og når du dyrker motion. Kaffe og te tæller med i dit væskeregnskab. Husk dog at spare på sukkeret og fløden.

Mad du bør undgå

  • Stjernefrugt (Carambole), da den indeholder et stof som nyrerne har svært ved at nedbryde.
  • Grapefrugt og grapefrugtjuice som kan ændre virkningen af den immundæmpende medicin du får.
  • Vær opmærksom på smiley ordningen ved restaurationsbesøg, takeaway m.v.
  • Væskeindtagelse efter aftale med læge.
  • Vær opmærksom på skærpede forholdsregler omkring fødevarehygiejne i forhold til madlavning, nedkøling og opbevaring af mad.
Redaktør