Hvilestillinger og forflytninger til rygpatienter

Hvilestillinger, der kan aflaste, når du har ondt i ryggen.

Hvilestillinger der kan aflaste, når du har ondt i ryggen

Når symptomerne i ryggen/benet er meget stærke, er det vigtigt at finde nogle hvilestillinger,hvor symptomerne ikke øges.

Det er vigtigt, at du er instrueret af en fysio- eller ergoterapeut i at udføre øvelserne.

I denne og den nedenstående liggestillinger aflastes ryggen, og der undgås vrid. I begyndelsen kan det være svært at ligge helt fladt på ryggen pga. symptomerne, men efterhånden som symptomerne fortager sig, skal det tilstræbes at ligge fladt.

Sideliggende med pude mellem benene

Rygliggende med pude under knæhasen

Du kan måske få smertelindring ved at bruge maveliggende stilling, med pude under maven. Det kan være, at du i starten skal have hjælp til at komme i denne stilling.

Maveliggende med pude under maven

Hvordan kommer du lettest ind og ud af sengen, når du har ondt i ryggen

Vendeteknik fra rygliggende til højre side:

Bøj det venstre ben. Fat om madraskanten med højre hånd. Skub fra med venstre arm og sørg for, at venstre skulder og hofte følges ad. Teknikken kan også bruges til modsat side. Hvis du har svært ved at vende dig i sengen, kan det hjælpe at bruge et glat lagen/ glidestykke eller glat nattøj.

Ud af seng:

Rul om på siden. Bøj begge knæ, hold underbenene parallelle med sengekanten.
Tip op til siddende stilling ved at støde fra med armene, samtidig med at benene føres ud over sengekanten.

I seng:

Sæt dig på sengekanten. Læg langsomt overkroppen ned til siden, samtidig med at benene løftes op i sengen. Rul om på ryggen ved at dreje skulder og hofte samtidig.

Redaktør