Forstuvning af foden

En forstuvning af foden behandles ud fra RICE-princippet; ro, is, compression og elevation. Når hævelse og smerter er aftaget, er det vigtigt at starte på genoptræning af fodleddet.

Du har forstuvet din fod og der kan være opstået flere forskellige skader; lige fra et lille fiberbrist til overrivning af et eller flere ledbånd. Der kan i måneder efter forstuvningen være ømhed og hævelse af fodleddet.

Behandling

Forstuvningen behandles ud fra RICE-princippet:

RICE = Ro - Is - Compression - Elevation

Ro

Hold foden i ro og aflast den så meget som muligt.

Is

Afkøling af leddet virker smertelindrende og mindsker hævelsen. Afkøl leddet i maks. 20 minutter og hold derefter pause i 40 minutter. Du bør minimum behandle med is de første 3 timer, men du kan have effekt af isbehandlinger i hele det første døgn.

Til afkøling kan du bruge en pose med isterninger eller lignende fra fryseren. Husk altid at lægge et viskestykke imellem huden og isen, så du ikke får forfrysninger.

Compression

Du har fået anlagt et støttebind, som du skal tage af om natten. Når du anlægger støttebindet igen, må det ikke lægges så stramt, at det hæmmer blodforsyningen (det kan give kolde og blege tæer og /eller sovende fornemmelse i foden). Du kan anvende støttebindet indtil smertefrihed.

Elevation

Hold dit ben højt, helst over hjertehøjde (det forebygger hævelse samt lindrer
smerterne).

Overbelastning

Overbelastning af dit fodled vil forlænge helingsprocessen. Du bør derfor kun støtte på foden til smertegrænsen.

Det kan være nødvendigt, at tage smertestillende håndkøbsmedicin de første døgn. Har du stadig stærke smerter efter 14 dage, bør du kontakte egen læge med henblik på en ny vurdering af din skade.

Genoptræning

Når hævelsen og smerterne er aftaget, kan du gradvist begynde at genoptræne dit fodled. Genoptræning er vigtigt, da det styrker fodleddet, så det ikke bliver løst. Et løst fodled er mere udsat for skader.

Under genoptræning af dit fodled, skal du gradvis øge kravene til belastning, træningsmængde og sværhedsgrad.

  • Gå op på tå og ned igen
  • Gå på hælene og gå på tæerne
  • Bevæg foden op og ned
  • Bevæg foden ud til siden og op
  • Træn balancen ved at stå på den skadede fod
  • Stå på fødderne og øv dig i at lægge vægt på den skadede side
Redaktør