Dine vaner påvirker dit helbred

Her kan du læse om KRAM helbredsrådene, der står for kost, rygning, alkohol og motion.

Har du en kronisk sygdom som rygsøjlegigt, psoriasis-gigt, urinsyre-gigt eller leddegigt, har du en øget risiko for at få blodprop i hjernen, i hjertet eller en hjerneblødning.

Det er derfor vigtigt at gå til læge og få kontrolleret blodtryk og kolesteroltal.

KRAM står for kost, rygning, alkohol og motion. Faktorer, der har stor betydning for vores helbred. Hvis KRAM helbredsrådene følges, nedsættes risikoen for hjertekarsygdomme, sukkersyge, forhøjet kolesterol og forhøjet blodtryk. Med en større viden om KRAM, kan du selv være med til at forebygge eks. blodpropper.

Mad og drikke anbefalinger

  • Spis varieret, ikke for meget - brug en lille tallerken
  • Spis frugt og mange grønsager - minimum 6 stk i alt om dagen
  • Spis mere fisk - uden panering
  • Vælg fuldkorn - i brød, ris og pasta
  • Vælg magert kød og kødpålæg - kylling, hakket kød (4-7 %)
  • Vælg magre mælkeprodukter og oste - skummet- eller minimælk, skyr, oste 30%
  • Spis mindre mættet fedt - fedt kød, 45% eller mere fedt i oste, smør
  • Spis mad med mindre salt - færdiglavede madvarer indeholder mere salt
  • Spis mindre sukker - slik, chokolade, kager, sodavand
  • Drik vand
Dame, der er ude at svømme

Motion

Der anbefales mindst 30 minutter daglig aktivitet, hvor pulsen kommer op eks. ved rengøring, gåture, cykling eller træning. Kan deles op i minimum 10 min x 3.

Desuden anbefales moderat styrketræning for at styrke muskler, ledbånd og ledkapsler, så man får færre vrid i leddene ved dagligdags aktiviteter og dermed færre smerter.

Træthed er ofte en gene ved gigtsygdomme. Træthed kan ikke behandles medicinsk, men generne kan mindskes ved motion og træning. I dag betragtes regelmæssig motion som en mindst ligeså vigtig som den medicinske gigtbehandling.

Alkohol

Det anbefales, at du max. drikker 7 genstande om ugen som kvinde og max 14 genstande om ugen som mand.

For mænd og kvinder over 65 år er grænsen max. 7 genstande om ugen for at undgå forhøjet risiko for sygdom, som sukkersyge, hjerte-kar-sygdomme og forhøjet kolesterol i blodet.

Stop før 5 genstande ved samme lejlighed.

Drikker du mere, er der høj risiko for sygdom. Grænsen for dagligt overforbrug og afhængighed er forskellig fra person til person.

Er du afhængig eller har du ikke styring over dit forbrug og behøver hjælp til at komme ud af det, så vil din kommune kunne hjælpe dig.

Rygning

Rygning forværrer udviklingen af leddegigt, og gigtbehandlingen forringes ved fortsat rygning. Rygning er skadeligt for helbredet. Ved du, at ved rådgivning og anvendelse af nikotinprodukter eller rygestopmedicin, er der 5 gange større chance for at du kan stoppe? Hvis du vil, er det muligt, at få gratis hjælp i din kommune til rygestop.

Du kan blive henvist her fra daghospitalet i dag, og så vil du blive ringet op indenfor en uge af en rådgiver i din kommune. Du kan også selv tage kontakt via hjemmesiden www.stoplinien.dk.

Du kan finde din kommunes sundhedstilbud på nedenstående side: www.sundhed.dk/SOFT

Fødevarestyrelsens og Sundhedsstyrelsens anbefalinger om kost, motion, alkohol og rygning: https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad-godt-for-sundhed-og-klima/ https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/fysisk-aktivitet/anbefalinger 

https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/alkohol

https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/tobak

Redaktør