Forskellige muligheder for at klage
Du har altid mulighed for at henvende dig til hospitalet, hvis du er utilfreds med den behandling, du har fået, eller hvis du har oplevet andre forhold, som du ikke synes levede op til dine forventninger.
Du kan også få en uvildig instans til at vurdere, om den behandling ,du har modtaget, var acceptabel.
Hvad kan jeg klage over?
hospitalets/det psykiatriske centers service
en konkret sundhedspersons faglighed
sundhedsvæsenets faglige virksomhed
en afgørelse om de rettigheder, du har ifølge sundhedsloven
Klage direkte til hospitalet over behandling eller service
Du har altid mulighed for at henvende dig til hospitalet, hvis du er utilfreds med den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget, og du ønsker at tale om forløbet.
Se oversigt over hospitaler i Region Hovedstaden
Hvis du har oplevet andre forhold, som du ikke synes levede op til dine forventninger fx serviceniveauet, omgangstonen, de fysiske rammer eller maden, kan du også klage over dette.
Du kan sige det direkte til det involverede personale, hvis du er i et aktuelt forløb for at få gjort noget ved det her og nu.
Du kan også klage til ledelsen af den pågældende afdeling/psykiatriske center eller til hospitalsdirektionen eller til direktionen ved Region Hovedstadens Psykiatri.
Hvordan klager jeg?
Hvis du er utilfreds med den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget, kan du sende en klage til Styrelsen for Patientklager.
Vælg at få din sag afgjort af Styrelsen for Patientklager, hvis du vil klage over behandlingsstedet.
Vælg at få din sag afgjort af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, hvis du klager over en eller flere konkrete sundhedspersoner. Du behøver ikke at kende navnene på sundhedspersonerne.
Du kan klage til Styrelsen for Patientklager her
Er du i tvivl om, hvad du skal vælge at klage over, eller hvordan du kan klage, kan du enten rette
henvendelse til Styrelsen for Patientklager eller en patientvejleder i
regionen.
Få hjælp til at klage hos Styrelsen for Patientklager
Se oversigt over regionens patientvejledere
Tidsfrister for klage
Du skal være opmærksom på, at styrelsen skal have modtaget din klage senest
to år efter det tidspunkt, hvor du blev eller burde være blevet bekendt med det
forhold, der klages over, og allersenest fem år efter det tidspunkt, hvor det,
du vil klage over, fandt sted.
Klager over sundhedsfaglig behandling skal rettes til Styrelsen for
Patientklager, der inden for fire uger vil tilbyde dig en samtale med
hospitalets/centrets sundhedspersonale.
Klage over manglende overholdelse af rettigheder
Regionen skal overholde dine patientrettigheder (for eksempel retten til frit og
udvidet frit sygehusvalg og maksimale ventetider). Hvis du mener, at regionen har
tidsidesat dine rettigheder, og du er uenig i afgørelsen, kan du i mange tilfælde klage til Styrelsen for
Patientklager.
Se oversigt over hvilke afgørelser, du kan klager over
Hvordan klager jeg?
Du skal indgive din klage over afgørelsen til styrelsen inden fire uger
efter, at du har modtaget afgørelsen. Styrelsen kan dog, hvis der foreligger særlige
grunde, behandle din klage, efter at fristen er overskredet.
Læs mere på styrelsens hjemmeside om klager over tilsidesættelse af patientrettigheder
Har du brug for hjælp?
Hvis du er i tvivl om, hvortil du skal klage eller har brug for hjælp til at skrive klagen, kan en patientvejleder hjælpe dig.
Se oversigt over regionens patientvejledere
Du kan læse mere om emnet i: