Vejledende kostplan 8000 kj

Dette er en vejledende kostplan til patienter som indeholder 8000 kj. Det er vigtigt at få nok protein og energi i forbindelse med et sygdomsforløb.

Det er vigtigt at få nok protein og energi i forbindelse med sygdom. På bagsiden er der en vejledende kostplan, som dækker et energibehov på ca. 8000 kj og et proteinbehov på ca. 85 g om dagen. 

 

Navn:__________________________

Dato:__________________________

Energibehov: 8000 kJ.

Proteinbehov: 85 g.

Gode råd, når appetitten er lille

I forbindelse med sygdom er omsætningen af næringsstoffer anderledes. Du har derfor brug for flere næringsstoffer end du plejer. Det gælder både energi (kalorier), men særligt også proteiner. Samtidig er appetitten ofte mindre i forbindelse med sygdom, hvilket kan gøre det sværere at få nok mad.

Spis mange små måltider

Spis mange små måltider dagligt - og udnyt hele dagens længde. Gerne 6-10 måltider om dagen.

Spis energi- og proteinrig mad

Det en fordel kun at spise små mængder frugt og grønt, hvis appetitten er lille. Det skyldes at frugt og grønt indeholder lidt energi og fylder og mætter meget. Til gengæld kan du spise frit af kød og mejerivarer - også af den fede slags.

Vælg mælkeprodukter frem for vand

Drik mælkeprodukter såsom koldskål, mælk, kærnemælk eller Mathilde Sport Kakao. Disse produkter indeholder meget protein. Som afveksling kan du drikke juice, sodavand og saftevand, da disse indeholder meget energi. Vand indeholder hverken energi eller protein.

Vejledende kostplan

Udover nedenstående måltider, skal du også drikke 0,8 liter valgfrit mælkeprodukt (fx. mælk, kærnemælk, kakaomælk) om dagen. Det svarer til 4-5 glas, alt efter glasset størrelse.

Morgen

Vælg mellem:

  • 1 portion (1,5 dl) skyr, ymer, ylette, Arla Protein, skyr yoghurt eller græsk yoghurt.
  • Eller 2 halve skiver brød med smør og rigeligt pålæg f.eks. ost, æg, skinke.

Frokost

Vælg mellem:

  • Æggeret af 2 æg f.eks. omelet, æggekage eller gratin, gerne med ost, kød eller fjerkræ.
  • Eller 3 halve skiver brød med smør og rigeligt pålæg f.eks. ost, fisk, skinke, æg eller avocado med tun/rejer.

Aften

  • 100 g valgfri fisk, fjerkræ eller kød. 2 stk. kartofler eller 1 dl ris eller pasta. Gerne 1 dl sauce.
  • Evt. grøntsager.

Formiddag

  • 2,5 dl hjemmelavet koldskål, Arla Protin, 1 Arla Protino eller 1 ernæringsdrik*.
  • Evt. 2 stk. TUC-kiks, mariekiks eller 1 stk. knækbrød/digestive med smør og rigeligt pålæg f.eks. ost eller skinke.

Eftermiddag

  • 2,5 dl Mathilde Sport Kakao eller 1 ernæringsdrik*.
  • Evt. is, citronfromage, chokolademousse eller lignende.

Sen aften

  • 2,5 dl hjemmelavet koldskål eller Arla Protin.
  • Evt. 1 stk. knækbrød med smør og rigeligt pålæg f.eks. ost, skinke.
  • Evt. nødder, marcipanbrød eller chokolade.

*Ernæringsdrik: det er vigtigt at vælge det der kaldes fuldgyldige ernæringsdrikke. Det er ernæringsdrikke der indeholder alt det næring du har brug for og kan derfor erstatte et måltid.

Redaktør