Vejledende kostplan

Gode råd til når appetitten er lille og vejledende kostplan.

Det er vigtigt at få nok protein og energi i forbindelse med sygdom.

Navn:____________________________

Dato:____________________________

Energibehov:________________kJ

Proteinbehov:________________g

Væskebehov:________________ml

For at tage 1/2 kg på om ugen:

Energibehov:________________kJ

Proteinbehov:________________g

Gode råd, når appetitten er lille

I forbindelse med sygdom er omsætningen af næringsstoffer anderledes. Du har derfor brug for flere næringsstoffer end du plejer. Det gælder både energi (kalorier), men særligt også proteiner. Samtidig er appetitten ofte mindre i forbindelse med sygdom, hvilket kan gøre det sværere at få nok mad.

Spis mange små måltider

Spis mange små måltider dagligt - og udnyt hele dagens længde. Gerne 6-10 måltider om dagen.

Spis energi- og proteinrig mad

Det en fordel kun at spise små mængder frugt og grønt, hvis appetitten er lille. Det skyldes at frugt og grønt indeholder lidt energi, men fylder og mætter meget. Til gengæld kan du spise frit af kød og mejerivarer - også af den fede slags.

Vælg mælkeprodukter fremfor vand

Drik mælkeprodukter såsom koldskål, Cultura Protein+ minimælk eller Mathilde Sport Kakao. Disse produkter indeholder meget protein. Som afveksling kan du drikke juice, sodavand og saftevand, da disse indeholder meget energi. Vand indeholder hverken energi eller protein.

Vejledende kostplan

Morgen

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Frokost

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Aften

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Formiddag

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Eftermiddag

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

Sen aften

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

Redaktør