Sternotomi - information og øvelsesprogram

Information til patienter der har fået sternotomi, om forløbet efter operation samt øvelsesprogram.

Fysioterapeuterne ønsker med denne pjece at informere dig om hvordan du:

  • Bedst muligt tager hensyn til dit brystben, så det får optimale betingelser for opheling.
  • Optimerer din vejrtrækning, så lungerne ventileres (luftes) bedst muligt og holdes fri for sekret (slim).
  • På den mest hensigtsmæssige måde får hostet sekret (slim) op.
  • Hurtigst muligt bliver selvhjulpen m.h.t. at komme ind i/ud af sengen.
  • Genoptager fysisk aktivitet og daglige gøremål efter udskrivelse.

Brystbenet

I forbindelse med operationen deles brystbenet på langs og fikseres 
efterfølgende med kirurgisk ståltråd. Perioden for ophelingen af brystbenet 
varer ca 6-8 uger. I denne periode er det vigtigt, at du er opmærksom på 
smertesignaler fra området omkring brystbenet. Du skal helst undgå aktiviteter, der udløser eller forværrer smerter fra brystbenet. 

Sådan beskytter du dit brystben

På billedet herunder illustrerer figuren med det grønne rør, hvordan aktiviteter med belastning af arme skal udføres. Albuerne skal holdes ind til kroppen under løft for at mindske belastningen og med et max på 4 kg fordelt ligeligt på begge arme.

De første 6-8 uger efter operationen

Fysisk aktivitet

Bevægelse øger blodgennemstrømningen i kroppen, og er en forudsætning for at knogle, væv og hud kan få de bedste betingelser for at hele. Efter operationen er det derfor vigtigt, at du er fysisk aktiv i det omfang du formår, spiser og drikker, samt får hvile og søvn.

Efter operationen vil personalet hjælpe dig på sengekanten og op og stå på gulvet, så snart de vurderer, at du er i stand til det. Du vil mærke, at du gradvis kan klare mere fysisk aktivitet og stille højere krav til dig selv under indlæggelsen f.eks. ved at gå længere eller øge tempoet. Du må gerne selv tage tøj og sko på, vaske hår, spise og drikke m.m. Jo mere aktiv og oppegående du er under indlæggelsen, desto hurtigere vil din krop genvinde sin normale funktion.

Du kan opleve, at plejepersonalet og fysioterapeuterne presser dig til at være aktiv. Det gør vi da, vi ved, at fysisk aktivitet er den bedste forebyggelse mod komplikationer efter operationen.

Når du kommer hjem, må du også gerne gå ture, vaske op, støve af, foretage mindre indkøb mm. - blot det ikke udløser smerter fra brystbenet.

Har du behov for gangredskab anbefaler vi rollator eller to stokke fremfor én stok. Hvis dette er relevant kan vi fremskaffe de nødvendige hjælpemidler til brug under indlæggelsen.

Smerter

Du vil kunne opleve smerter omkring brystkassen efter operationen, og det er vigtigt, at du er godt smertedækket. Hvis du har smerter, kan det hæmme dig i at komme ud af sengen, trække vejret normalt og hoste. Du skal tale med sygeplejersken, hvis du har smerter og føler, at dette hæmmer dig i at være mobil og aktiv i afdelingen. Der kan være behov for ekstra smertestillende medicin i en periode.

Det er ikke ualmindeligt, at du også kan opleve ømhed i nakke/skulder-området og mellem skulderbladene. Ømheden kan lindres ved fysisk aktivitet. Husk at du gerne må bevæge og bruge dine arme.

Nedenfor beskrives og illustreres den mest skånsomme metode for brystbenet at komme ud af sengen.

1. Bøj benene og sæt fødderne i madrassen.

2. Rul om på siden så knæ og skuldre følges ad, så undgår du at trække eller vride i brystbenet.

3. Sæt øverste hånd og nederste albue i madrassen, tag benene ud over sengekanten…

4 … og stød fra med begge arme samtidig med at du fører benene udover sengekanten til du sidder oprejst på sengekanten. Hæv evt. hovedgærdet.

Når du bevæger dig rundt i sengen, så tænk desuden på ikke at støtte med hele din kropsvægt på armene.

Hosteteknik
I dagene efter operationen kan din vejrtrækning være forsigtig og overfladisk, 
hvilket kan øge risikoen for udvikling af sekret (slim) i lungerne. Når du sidder på 
sengekanten eller i lænestolen, skal du lave 5-6 dybe vejrtrækninger efterfulgt 
af stød eller hoste. Dette er for at få ventileret lungerne samt holde dem fri for 
sekret og undgå lungebetændelse.

Når du hoster, skal du lægge armene over kors og holde om brystkassen, så du 
støtter dit brystben. Du skal give dig selv et kram, når du hoster for at 
modsvare det tryk der kommer, når du hoster.

En anden hosteteknik er at lave et ”stød”, hvilket betyder, at du tager en dyb 
indånding og ånder hårdt og hurtigt ud med åben mund. Gør dette nogle gange i træk for at løsne sekretet, inden du hoster rigtigt.

Genoptræning under indlæggelsen

Så snart det er muligt efter operationen, er det vigtigt, at du kommer op at sidde, stå og går en kort tur på stuen eller gangen. Dette er for at undgå komplikationer fra kredsløb og lunger samt bevare fysisk funktion. Jo mere aktiv og oppegående du er under indlæggelsen, desto hurtigere vil din krop genvinde sin normale funktion. Anvend gerne motionscyklen på afdelingen og tal med din sygeplejerske, hvis du ønsker at komme ud at gå på trapper.

Fysioterapi

Behov for individuel fysioterapi under indlæggelsen vurderes og ordineres af læge.

Træningshold med fysioterapeut

Du vil under din indlæggelse have mulighed for at deltage på vores træningshold. Tal med personalet om hvornår du er klar til at deltage i træningen.

Træningsholdet afholdes dagligt mandag til fredag kl. 11.00 i træningslokalet på 16. etage.

På træningsholdet vil fysioterapeuterne instruere dig i en række øvelser, der også er beskrevet bagerst i denne pjece. Du bør fortsætte med disse øvelser efter udskrivelsen. Udover øvelserne vil du afslutningsvis have mulighed for at prøve at blive moderat forpustet ved cykling på kondicykel eller ved gang.

Motion efter udskrivelse

Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters daglig fysisk aktivitet. Du skal blive moderat forpustet under motion og ved fysisk aktivitet, dog ikke mere end at du samtidig kan føre en samtale i kortere sætninger. Dette kaldes snakkegrænsen.

Forslag til motion

  • Daglige gåture. Gør turerne gradvist længere og sæt tempoet op
  • Gå på trapper. Hold en pause hvis du bliver mere forpustet end snakkegrænsen
  • Motionscykel. Start med en opvarmning med lav modstand. Øg modstanden og kør en længere periode. ”Køl af” til slut med lav modstand
  • Fortsæt med at udføre øvelsesprogrammet bagerst i denne pjece de næste 6-8 uger

Efter 6-8 uger

Arbejde og daglige aktiviteter
Brystbenet er nu ophelet og stabilt. Dette betyder at du stille og roligt kan 
genoptage de aktiviteter, som du har holdt igen med, mens brystbenet 
voksede sammen. 
Det er vigtigt, at du fortsat mærker efter og reagerer på smerte.
Det er ikke muligt at sætte faste regler for, hvornår du kan begynde at arbejde 
igen. Dette afhænger af arbejdets karakter, og de særlige forhold, du skal tage 
hensyn til efter operationen. Tal evt. med lægen, når du kommer til kontrol.

Træning

Der findes mange tilbud f.eks. motionscentre, aftenskoler og gymnastik-
foreninger. Du kan også genoptage/påbegynde sportsgrene som tennis, badminton, fodbold, dans, gymnastik, golf, sejlsport, svømning, stavgang m.m.

Øvelsesprogram

Dybe vejrtrækningsøvelser

For at få åbnet luftvejene og øge iltningen af blodet kan du lave øvelserne herunder. 

  • Placer en hånd på maven, så du sikrer dig, at luften kommer dybt ned i lungerne
  • Træk vejret langsomt og roligt ind gennem næsen, og lad maven bule ud under indåndingen
  • Undgå at løfte skuldrene under indåndingen
  • Pust gerne ud gennem næsten lukkede læber

 

 

 

Træningsøvelser
Følgende øvelsesprogram må udføres umiddelbart efter operationen. Øvelserne udføres i langsomt tempo og gentages 10 gange. Dette må ikke give smerter fra brystbenet.

Hovedrulning

Kig over den ene skulder og lad derefter hovedet rulle i en halvcirkel foran kroppen til modsatte skulder.

Skulderløft

Løft og sænk skuldrene.

Skulderrulninger

1. Hold armene ned langs siden.
2. Kør skuldrene rundt i store cirkelbevægelser, først den ene vej og så den anden vej.

Albuecirkler

1. Læg fingrene op på skuldrene
2. Udfør store cirkelbevægelser med albuerne, først den ene vej og så den anden vej.

Armløft mod loft

1. Fold hænderne og før armene langsomt op mod loftet.
2. Hold stillingen og sænk så armene igen.

Rotation

Læg armene over kors og drej overkroppen skiftevis mod højre og venstre.

Bevægelse af øvre ryg

1. Sid på stol, ret dig op med armene ud til siden med håndfladerne op.
2. Rund dernæst i ryggen og vend håndfladerne ned.
3. Rotér skiftevis den ene og anden vej.

Armsving

Sving armene symmetrisk frem og tilbage - skiftevis til vandret og ned.

”Brystsvømmetag”

Hænderne føres samlet frem foran kroppen ud til siden og ind foran igen.

Siddende gang på stedet

1. Sid på stol
2. Gå på stedet, sving armene med - variér mellem alm. gang og skridt ud til siden og frem.

Koordinationsøvelser

1. Sid på stol
2. Løft venstre knæ og slå herpå med højre hånd
3. Sid almindeligt og dernæst løft højre knæ og slå herpå med venstre hånd

Rejse-sætte-sig

1. Sæt dig frem på stolen, læg evt. hænderne på knæene til støtte.
2. Bøj overkroppen fremover og rejs dig op.
3. Stræk kroppen helt ud inden du sætter dig igen.

Tåhævning

Hæv dig op på tæer og sænk dig langsomt ned på flad fod igen. Støt evt. let til en stoleryg/bord.

OBS: det er vigtigt du ikke læner dig fremover – hæv dig lige op.

Gang på stedet

Gå på stedet, gerne med høje knæløft. Støt evt. til en stoleryg/bord.

Udspændingsøvelser

Hovedsidebøjning

1. Ret ryggen og træk hagen ind.
3. Læg højre øre mod højre skulder.
4. Læg højre hånd på venstre øre.
5. Hold strækket 20-30 sek.
6. Gentag til modsatte side.

Hovedbøjning

1. Træk hagen ind.
2. Flet fingrene på baghovedet.
3. Lad hagen falde lige ned mod brystet og hav albuerne pegende mod gulvet.
4. Hold strækket 20-30 sek.

Udspænding af brystmuskler

1. Før hænderne til nakken så fingerspidserne mødes – om muligt flet fingrene.
2. Før langsomt albuerne bagud og giv roligt efter.
3. Hold strækket 20-30 sek.

Dette må ikke udløse smerter fra brystben.

1. Før hænderne til lænden så fingerspidserne mødes – om muligt flet fingrene.
2. Før langsomt albuerne bagud og giv roligt efter.
3. Hold strækket 20-30 sek.

Dette må ikke udløse smerter fra brystbenet.

Udspænding af øvre ryg

1. Flet fingrene
2. Skub armene frem
3. Rund ryggen, så det strækker mellem skulderbladene
4. Hold strækket 20-30 sek.

Dette må ikke give smerter fra brystbenet.

Redaktør