Søvnbesvær, gode råd til dig

Gode råd til dig med søvnbesvær.

Billede af vækkeur
  • Sørg for en regelmæssig døgnrytme. Stå op samme tid hver morgen, også selv om du ikke har sovet ret meget, og også i weekenden.
  • Sørg for at have en god seng, der passer til dig. Hold soveværelset i en behagelig temperatur og luft godt ud.
  • Hav ikke computer, mobiltelefon etc. i sovevæ- relset.
  • Brug et mørkt gardin så sollys/gadelamper mv. ikke vækker dig.
  • Undgå middagslur for sent på dagen. Undgå at falde i søvn på sofaen foran TV, gå i seng, hvis du er træt.
  • Undgå større kaffeforbrug. Undgå koffeinhol- dige drikke som kaffe, te og cola om aftenen. Undgå alkohol om aftenen.
  • Gå ikke sulten i seng. Tag en snack, fx. oste- mad og et glas mælk, hvis du er sulten. Ikke for sødt, salt eller fedt og ikke for meget. Hav gerne et glas vand på natbordet.
  • Vær fysisk aktiv om dagen - men gear ned et par timer inden sengetid. Undgå sport o. lign. de sidste 3 timer lige før sengetid.
  • Undgå spændende TV, bøger etc. lige før sen- getid. Tag et varmt bad inden du går i seng.
  • Sluk lyset straks, når du går i seng.
  • Forsøg med forskellige afspændingsteknikker, eller lyt til stille beroligende musik som du kan lide. Hav evt. et apparat som slukker af sig selv efter en vis tid.
  • Hvis du ikke kan sove, eller vågner og ikke kan falde i søvn igen, så stå op. Prøv at lade være med at stresse over, at du ikke kan sove. Glæd dig over at der er flere timer til du skal op. Læs en bog (ikke for spændende), gæt kryds og tværs el. lign. Når du føler dig søvnig kan du gå tilbage til sengen igen.
  • Sengen er til søvn og sex - ikke andet.
Redaktør