Søvn og søvnproblemer

Her findes information om søvn og søvnproblemer, samt gode råd til at få en god nattesøvn.

Søvn og hvile er en forudsætning for, at man har det godt både fysisk og psykisk. Det er forskelligt, hvor meget søvn vi hver især har brug for.

Problemer med at sove kan have flere årsager, bl.a. smerter, spekulationer, manglende fysisk træthed, angst og depression.

Gode råd

  • Prøv at få en stabil døgnrytme - gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag – også selvom du er faldet sent i søvn. På den måde indstilles hjernens indre ur, der styrer søvnrytmen.
  • Sørg for at få frisk luft i løbet af dagen.
  • Undgå at sove for meget i løbet af dagen.

 

Tværfagligt Smertecenter's logo
  • Soveværelset bør være mørkt, roligt og køligt.
  • Kaffe, te, kakao og cola indeholder koffein, som virker opkvikkende. Begræns derfor indtagelsen om aftenen.
  • Både overmæthed og sult påvirker dine stresshormoner og virker forstyrrende på søvnen.

Alkohol anses fejlagtigt for at være ”godt at sove på”, fordi man hurtigere falder i søvn, men søvnen bliver mere overfladisk og med flere opvågninger.

Ritualer

Forbered dig mentalt på at gå i seng. Gør det til en vane at slappe af, høre musik eller lignende, f.eks. den sidste time før du skal sove. Brug evt. afspændings-cd til at falde i søvn. Det er svært at falde i søvn, hvis man har mange spekulationer. Prøv at aflede opmærksomheden ved at tænke på gode oplevelser eller noget du glæder dig til.

Stå op af sengen om natten, hvis du ikke kan sove. Foretag dig noget stilfærdigt, f.eks. at læse en bog eller lytte til musik.

Sovemedicin

Sovemedicin er vanedannende og holder op med at virke efter 2-3 ugers forbrug. Hvis sovemedicin er nødvendigt, bør det kun bruges i en kortere periode.

Vær aktiv om dagen! Det giver naturlig træthed

Redaktør