Passiv bevægelighedstræning af skulder og albue

Øvelser til passiv bevægelighedstræning af skulder og albue.

Alle øvelser udføres _____ gange dagligt. Hver øvelse gentages minimum _____ gange, hvor yderpositionen hver gang holdes i mindst 5 sekunder. 

Øvelse 1
1.1


Stående ved et højt bord eller ved en høj vindueskarm. Placer træningsarmen på bordet med støtte af underarmen. Håndfladen vender ned nod underlaget. Armen skal hvile godt, og du skal undgå at skulderen er løftet. 

1.2

Træd et skridt til siden. Skridtet må ikke være for stort. 
Hold stillingen i 5 sekunder. 

Øvelse 2
2.1

Stående ved et højt bord eller ved en høj vindueskarm. Placer træningsarmen på bordet med støtte af underarmen. Håndfladen vender ned nod underlaget. Armen skal hvile godt, og du skal undgå at skulderen er løftet.

2.2

Træd et skridt frem med det ene ben. Husk at armen ikke må flytte sig fra underlaget. Der sker hermed kun en passiv bevægelse i skulderen. 
Hold stillingen i 5 sekunder inden du træder tilbage igen. 

Øvelse 3
3.1

Sid på en stol med armene langs siderne.

3.2

Bevæg albuen fra helt strakt til helt bøjet position. Hjælp evt. med den modsatte hånd, hvis du har behov.
Hold stillingen i 5 sekunder inden albuen strækkes langsomt igen. 

Øvelse 4

4.1

Rygliggende med overarmene ned langs siden og albuerne bøjet i 90 grader. Hold fat om en rundstok eller lignende med begge hænder.

4.2

Før underarmene fra side til side, så der kommer rotation i skulderleddende.
Hold stillingen i 5 sekunder inden armene føres til modsatte side.

Øvelse 5
5.1

Rygliggende evt. med benene bøjede.

5.2

Fold hænderne og før armene op mod loftet og videre op over hovedet med strakte arme.

5.3

Bliv i yderstillingen i 5 sekunder, inden du fører armene tilbage igen.
 

Redaktør