Øvelser til at forbedre din vejrtrækning og løsne slim i luftvejene

Teknikkerne i denne pjece kan hjælpe dig med at holde dine luftveje så åbne som muligt og frifor slim.

Teknikkerne i denne pjece kan hjælpe dig med at holde dine luftveje så åbne som muligt og fri for slim. Det er vigtigt, for at du kan trække vejret mere frit, nedsætte risikoen for lungeinfektioner og undgå hyppig hoste, som kan gøre dig træt og udmattet.

Generelle råd

Sørg for at få rigeligt med væske. Det kan gøre slimet i luftvejene mindre sejt og lettere at hoste op. Vær så aktiv som muligt, og skift ofte stilling. Det hjælper til at få ventileret flere dele af lungerne og løsne slimet. Hvis du får inhalationer, er det bedst at lave øvelserne, umiddelbart efter du har fået inhalationerne.
Vejrtrækningsøvelserne bør udføres efter instruktion af din fysioterapeut.

Sådan gør du

Øvelserne bør udføres, mens du sidder i en behagelig stilling. Hav gerne støtte i ryggen, så brystet kommer lidt frem. Det er en god idé at have puder under armene eller sidde lænet forover, så armene hviler på dine knæ eller en pude foran dig.

I nogle tilfælde kan andre stillinger være hensigtsmæssige. For eksempel kan det være godt at ligge på siden under øvelsen, da det hjælper med at få slimet til at bevæge sig til de centrale dele af lungen, så det nemmere kan komme ud. Det vil du blive rådgivet om, hvis det er relevant for dig.  

Det er en fordel at lave de dybe vejrtrækninger mange gange om dagen (gerne hver vågen time) og hyppigere på de tidspunkter, hvor du er stakåndet.

Den aktive vejrtrækningscyklus bruges også gerne flere gange dagligt og hyppigere på de tidspunkter, hvor du har mere slim og hoste, for eksempel om morgenen.

Dybe vejrtrækningsøvelser

For at få åbnet luftvejene og øge iltningen af blodet kan du lave øvelserne herunder.

Dyb vejrtrækning

  • Placer en hånd på maven, så du sikrer dig, at luften kommer dybt ned i lungerne.
  • Træk vejret langsomt og roligt ind gennem næsen, og lad maven bule ud under indåndingen. 
  • Undgå at løfte skuldrene under indåndingen.    
  • Pust gerne ud gennem næsten lukkede læber.

Fyld mere luft i lungerne

  • Efter en dyb indånding kan du fylde ekstra luft i lungerne med et snøft indad.
  • Hold herefter gerne vejret, mens lungerne er fulde af luft, i 3-5 sekunder. 
  • Slap af, og lad luften strømme ud gennem munden – eventuelt gennem næsten lukkede læber.

Øvelser hvis du føler dig stakåndet

Øvelserne her kan du lave for at få mere kontrol over din vejrtrækning og aflaste dine vejrtrækningsmuskler.

Teknikker

  • Prøv generelt at puste ud gennem næsten lukkede læber. Det giver lidt modstand på udåndingen og kan afhjælpe følelsen af at være stakåndet.
  • Langsom, dyb vejrtrækning – som beskrevet på forrige side – kan hjælpe vejrtrækningen.
  • Det kan også hjælpe at trække vejret ind før en aktivitet (for eksempel at rejse sig), og dernæst puste ud undervejs i aktiviteten.

Hvilestillinger

Hvis du føler dig stakåndet, er der nogle hvilestillinger, der kan hjælpe dig til at få bedre kontrol over vejrtrækningen og få dine vejrtrækningsmuskler til at slappe mere af. Det er dog altid vigtigt at skifte stilling jævnligt.

En god hvilestilling er at sidde i en stol med armene løftet op på puder. Hav gerne en pude i ryggen, så brystet kommer frem. Det aflaster vejrtrækningsmusklerne og giver en mere fri vejrtrækning. 

Du kan også sidde i en fremadlænet stilling med armene støttet på et bord eller på dine knæ, hvis du føler, det hjælper dig til at få en mere kontrolleret vejrtrækning. 

Du kan prøve at ligge på siden i sengen med flere puder under overkrop og hoved, så du undgår at ligge fladt. Kør eventuelt hovedgærdet op, så du kun ligger halvt ned.
Læn dig op ad en væg, stol eller lignende, når du bliver forpustet.

Mod slim: Aktiv vejrtrækningscyklus

Teknikken her er udviklet til at få løsnet slim effektivt med så lidt anstrengelse som muligt. Ofte skal der flere cyklusser til, før slimet bliver løsnet.

Rolig, dyb vejrtrækning

  • Lav mindst 5 vejrtrækninger. 
  • Placer gerne en hånd på maven, så du sikrer dig, at luften kommer dybt ned i lungerne. 
  • Træk vejret langsomt og roligt ind gennem næsen, og lad maven bule ud under indåndingen. 
  • Undgå at løfte skuldrene under indåndingen. 
  • Pust gerne ud gennem næsten lukkede læber. 

Dyb vejrtrækning

  • Mindst 3 vejrtrækninger.
  • Placer gerne dine hænder på begge sider af brystkassen ved de nederste ribben for at sikre, at luften kommer dybt ned. 
  • Tag en langsom, dyb indånding gennem næsen, så du fylder lungerne med så meget luft som muligt. Du skal gerne kunne mærke, at brystkassen udvider sig under indåndingen, som om du skubber dine hænder væk med luften. • Pust gerne ud gennem næsten lukkede læber.

Virkning: Dyb, kontrolleret vejrtrækning får dine luftveje til at slappe af, så du kan trække mere luft ind. Teknikken kan også hjælpe, hvis du har åndenød eller er nervøs og angst.

Stødning

  • Lav højst 4 stødninger i træk.
  • Du støder luften ud gennem en åben mund og hals, som om du ånder på en rude eller spejl og dugger den helt til. Brug dine mavemuskler for at få tryk på, men undgå at gøre det så hårdt, at du lukker af i halsen. Undgå også at tømme lungerne helt for luft.
  • Prøv at undgå at hoste, til du kan mærke, at slimen er klar til at komme ud. Hoste bør ikke være for kraftig eller vare i for lang tid, da det vil snævre luftvejene og gøre det sværere at få slimen op.
  • Afslut altid cyklussen med nogle dybe vejrtrækninger for at undgå, at luftvejene trækker sig for meget sammen og for at undgå, at du bliver træt.

Der findes to stødeteknikker

Kort stødning, hvis du mærker sekret øverst i lungerne/halsen:
Tag en stor indånding, åben munden og lav dernæst et kort kraftfuldt stød/udånding

Lang stødning, hvis du mærker sekret længere nede i lungerne:
Tag en normal indånding og dernæst en lang udånding, så du næsten får tømt lungerne helt for luft.

OBS: Stød og host i albuebøjningen for at undgå at sprede smitte.

Virkning: 

Stødningsteknik bruges til at få slim til at bevæge sig fra de små luftveje op til de store, så du kan få det fjernet på en kontrolleret og skånsom måde. Lang stødning vil påvirke slimet fra de nedre lungeafsnit. Kort stødning vil påvirke slimet højere oppe i lungen.

Hoste: 

Hvis du er opereret i brystkassen eller maveregionen, kan du støtte området med en pude. Hvis du har svækket hostekraft, kan du lægge en hård pude på maven og lægge armene over den. Tryk puden indad, mens du støder eller hoster.

Individuel vejledning:

 

 

 

 

 

 

Redaktør