Kosttilskud i graviditeten

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager tilskud af folsyre, jern og D-vitamin. Derudover anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Når du er gravid, er behovet for vitaminer og mineraler ændret. Det gælder især folsyre, D- vitamin og jern. I denne patientinformation kan du læse mere om, hvilke kosttilskud du har brug for under graviditeten samt hvor meget der anbefales at tage.

Gravid med kosttilskud i hånden

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager tilskud af folsyre, jern og D-vitamin. Derudover anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Til gengæld skal du passe på med at få for meget A-vitamin, da det kan skade fosteret. Gravide frarådes derfor at spise lever og levertran, da det indeholder meget A-vitamin. Leverpostej frarådes ikke, såfremt indtaget er begrænset.

Alle gravide anbefales et dagligt tilskud på:

  • 400 mikrogram folsyre fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne i graviditeten.
  • 40-50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten.
  • 10 mikrogram D-vitamin gennem hele graviditeten.
  • 500 mg kalk gennem hele graviditeten eller ½ liter mælkeprodukt om dagen.

Folsyre, jern, D-vitamin og kalk kan fås som separate tilskud. Tilskud af folsyre og D-vitamin kan også fås via multivitamintabletter til gravide. Det er også muligt at få tabletter der indeholder både D-vitamin og kalk.

Det vigtigste er at tjekke om det er den rigtige mængde folsyre, jern, D-vitamin og kalk der er i tabletterne.

Folsyre

Folsyre er et B-vitamin, der findes i kosten, men det er nødvendigt at tage tilskud for at være sikker på at få tilstrækkeligt i forbindelse med graviditet. Folsyre forebygger misdannelser af barnets hjerne og rygmarv.

Anbefalet mængde folsyre

Gravide anbefales et dagligt tilskud på 400 mikrogram folsyre i form af en folsyretablet eller en multivitamintablet til gravide. Tilskuddet skal tages fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne i graviditeten. Ved neuralrørsdefekt i nærmeste familie er der andre anbefalinger til indtaget af folsyre, typisk 5 mg. Dette skal ordineres af din læge.

Jern

Ca. en femtedel af danske gravide udvikler jernmangelanæmi sidst i graviditeten, hvis de ikke tager jerntilskud. Det skyldes, at kvinder almindeligvis har små jerndepoter, når de bliver gravide. Derudover får kvinder ofte ikke tilstrækkelige mængder jern i kosten til at dække det øgede behov under graviditet. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor jerntilskud til alle under graviditeten.

Anbefalet mængde jern

Alle gravide anbefales et dagligt jerntilskud på 40-50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Såfremt den gravide lider meget af kvalme, kan man evt. vente med at starte jerntilskud til senest 18. gra- viditetsuge. Da mange fødevarer hæmmer optagelsen af jern anbefales det at indtage jerntilskuddet mellem måltider. Det er dog en god ide at tage jerntilskuddet sammen med mad/drikke der indeholder C-vitamin, for eksempel frugt eller grønt såsom rød peberfrugt og broccoli. Det skyldes at C-vitamin fremmer optagelsen af jern. Det er også muligt at få tabletter der indeholder både jern og C-vitamin.

Kosttilskud
Folsyre og D-vitamin kan tages som separate tilskud eller ved at tage en multivitamintablet til gravide. Jern skal du tage som et separat tilskud.

D-vitamin

Mange danskere har et lavt D-vitamin niveau især i vinterperioden. Det skyldes, at D-vitamin optages i huden fra solens stråler. Dog kan D-vitamin også indtages via maden (primært fed fisk), men solen er den største kilde til D-vitamin. D-vitamin fremmer optagelsen af calcium og knogleopbygningen. Det er vigtigt for både mor og barn at supplere med D-vitamin tilskud i graviditeten. Barnet skal ligeledes have tilskud af D-vitamin efter fødsel.

Anbefalet mængde D-vitamin

Alle gravide anbefales et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten.

Kalk

Kalk er vigtigt for knogledannelsen hos barnet. Derudover er kalk vigtigt vedligeholdelse af den gravides knogler. Kalk fås nemmest gennem mælk og mælkeprodukter. Hvis den gravide ikke indtager mælkeprodukter, anbefales et tilskud af kalk.

Anbefalet mængde kalk

Alle gravide anbefales at indtage ½ liter mælkeprodukt om dagen eller alternativt et dagligt tilskud af 500 mg kalk i hele graviditeten.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Redaktør