Kostråd og kosttilskud til gravide

Oversigt over sundhedsmyndighedernes anbefalinger med fokus på gravide med diabetes

Oversigt over sundhedsmyndighedernes anbefalinger med fokus på gravide med diabetes

Gravid med kosttilskud i hånden

Folsyre

Folsyre er et B-vitamin, der findes i kosten, men det er nødvendigt at tage tilskud for at være sikker på at få tilstrækkeligt i forbindelse med graviditet. Folsyre forebygger misdannelser af barnets hjerne og rygmarv.

Anbefalet mængde folsyre

Gravide anbefales et dagligt tilskud på 400 mikrogram folsyre i form af en folsyretablet eller en multivitamintablet til gravide. Tilskuddet skal tages fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne i graviditeten. Ved neuralrørsdefekt i nærmeste familie er der andre anbefalinger til indtaget af folsyre, typisk 5 mg. Dette skal ordineres af din læge.

Jern

Ca. en femtedel af danske gravide udvikler jernmangelanæmi sidst i graviditeten, hvis de ikke tager jerntilskud. Det skyldes, at kvinder almindeligvis har små jerndepoter, når de bliver gravide. Derudover får kvinder ofte ikke tilstrækkelige mængder jern i kosten til at dække det øgede behov under graviditet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor jerntilskud til alle under graviditeten.

Anbefalet mængde jern

Alle gravide anbefales et dagligt jerntilskud på 40-50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Såfremt den gravide lider meget af kvalme, kan man evt. vente med at starte jerntilskud til senest 18. graviditetsuge. Da mange fødevarer hæmmer optagelsen af jern anbefales det at indtage jerntilskuddet mellem måltider. Det er dog en god ide at tage jerntilskuddet sammen med mad/drikke der indeholder C-vitamin, for eksempel frugt eller grønt såsom rød peberfrugt og broccoli. Det skyldes at C-vitamin fremmer optagelsen af jern. Det er også muligt at få tabletter der indeholder både jern og C-vitamin.

D-vitamin

Mange danskere har et lavt D-vitamin niveau især i vinterperioden. Det skyldes, at D-vitamin optages i huden fra solens stråler. Dog kan D-vitamin også indtages via maden (primært fed fisk), men solen er den største kilde til D-vitamin. D-vitamin fremmer optagelsen af calcium og knogleopbygningen. Det er vigtigt for både mor og barn at supplere med D-vitamin tilskud i graviditeten. Barnet skal ligeledes have tilskud af D-vitamin efter fødsel.

Anbefalet mængde D-vitamin

Alle gravide anbefales et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten.

Kalk

Kalk er vigtigt for knogledannelsen hos barnet. Derudover er kalk vigtigt vedligeholdelse af den gravides knogler. Kalk fås nemmest gennem mælk og mælkeprodukter. Hvis den gravide ikke indtager mælkeprodukter, anbefales et tilskud af kalk.

Anbefalet mængde kalk

Alle gravide anbefales at indtage ½ liter mælkeprodukt om dagen eller alternativt et dagligt tilskud af 500 mg kalk i hele graviditeten.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Kosttilskud
Redaktør