Information til patienter med dropfod

En dropfod kan opstå ved afklemning af nerver i udløbet fra rygsøjlen f.eks. ved en diskusprolaps elleren skade længere nede i benet.

En dropfod kan opstå ved afklemning af nerver i udløbet fra rygsøjlen f.eks. ved en diskusprolaps eller en skade længere nede i benet. Det kan betyde en nedsat eller manglende evne til at aktivere de muskler, som løfter forreste del af foden og tæerne.

Graden af dropfod kan variere fra at foden er helt slap, til at det kun ses ved udtrætning under aktivitet.

Din gang kan være påvirket af den manglende kontrol af din muskulatur, og det kan være svært at sætte hælen i gulvet under gangen. Det kan føles som, foden ”klasker” ned i underlaget, tæerne kan ”hænge fast” i gulvet, eller du er nødt til at løfte benet højt for at undgå at snuble.

Tilstanden bedres ikke altid lige efter operationen. Remission af dropfod efter operation sker primært indenfor 6 uger - 6 måneder, men remission kan også ske op til 2 år efter rygoperationen. I visse tilfælde kan tilstanden blive kronisk.

Behandling af dropfod

Træning af foden kan påbegyndes så snart symptomerne viser sig. Der skal trænes aktivt med den muskelfunktion, der er til stede, og de modsatrettede muskler skal udspændes evt. med elastik, bælte eller stokkehåndtag. Du vil blive instrueret i individuelle øvelser af fysioterapeuten. Når der gangtrænes, skal du være særligt opmærksom på at undgå at snuble og få foden løftet fri af underlaget. Det kan være en hjælp at sætte tempoet ned.

Hjælpemidler

Der kan blive behov for en dropfodsskinne, der kan støtte din fod, når du går. Behovet for skinne vurde- res i samarbejde med fysioterapeuten.

Dropfodsskinnen ordineres af lægen og kan:

  • Til midlertidigt brug, udleveres af bandagist på hospitalet som led i behandlingen. Hvis du ikke har fået udleveret en skinne og behovet opstår, kan du henvende dig til Afdeling for Ergo- og Fysioterapi, Rigshospitalet Glostrup, tlf. 38 63 30 92.
  • Til varigt brug, søges i kommunen. Hvis du efter 3-6 mdr. stadig har problemer med at løfte foden, når du går, skal du kontakte egen læge. Lægen henviser til bandagist, mhp udarbejdelse af varig skinne.

Med venlig hilsen fysioterapeuterne
Afdeling for Ergo- og fysioterapi, Rigshospitalet Glostrup

Træningsprogram til patienter med dropfod

Udspændingsøvelse

Udspænding af læg.
Tag et skridt frem.
Knæet på bagerste ben skal være strakt, foden skal pege ligeud, og hælen presses i gulvet.
Læg vægten fremover til strækket mærkes på det bagerste ben.
Hold udspændingen i 20 sekunder.

Udspændingsøvelse

Udspænding af læg.
Træd bagud med det ene ben.
Knæet skal være bøjet, foden skal pege ligeud, og hælen presses i gulvet.
Bøj i benene til strækket mærkes i læggen på det bagerste ben.
Hold udspændingen i 20 sekunder.

Udspændingsøvelse

Udspænding af tæer, muskler under fod og læg.
Sæt tæerne op mod væggen og pres kroppen frem.
Hold spændingen i 20 sekunder.

 

Udspændingsøvelse

Sid på en stol eller lig på en seng.
Sæt håndtaget fra din albuestok under foden.
Træk i albuestokken til du mærker et stræk i læggen.

Bevæge- og udspændingsøvelse

Sid på en stol med en klud under foden. Bevæg foden frem og tilbage.

 

Bevæge- og udspændingsøvelse      

Placer et fast bånd/bælte under forfoden. Løft forfoden så meget du selv kan fra underlaget. Lad båndet/bæltet hjælpe dig til yderligere bevægelse.

Bevæge- og udspændingsøvelse

Sid på en stol med en klud under foden. Bevæg foden frem og tilbage.

 

Bevæge- og udspændingsøvelse

Placer et fast bånd/bælte under forfoden. Løft forfoden så meget du selv kan fra underlaget. Lad båndet/bæltet hjælpe dig til yderligere bevægelse.

Bevæge- og styrkeøvelse uden tyngdekraft

Sideliggende med træningsbenet nederst og en pude mellem knæene. Læg evt. en plasticpose under foden.
Bøj og stræk foden.

 

Bevæge- og styrkeøvelse

Lig på en seng.
Bøj og stræk foden

Bevæge- og styrkeøvelse

Sid med fødderne i gulvet.
Vip fodleddene skiftevis fra hæl til tå.

 

Bevæge- og styrkeøvelse

Sid på en høj stol eller seng. Før fodsålerne skiftevis mod hinanden og væk fra hinanden.

Styrkeøvelse fod - opad

Sid på en stol.
Stræk benene lidt fremad.
Placer elastik under træningsfoden og fasthold den med den anden fod.
Før træningsfoden opad mod elastikken og i roligt tempo tilbage til udgangsstilling.

 

Styrkeøvelse fod – ud til siden og op

Sid på en stol med 90 grader i knæ og hofteled.
Placer elastik under træningsfoden og fasthold den med den anden fod.
Før træningsfoden udad/opad mod elastikken og i roligt tempo tilbage til udgangsstilling.

Bevægeøvelse hofte/ballemuskel uden tyngdekraft

Lig på en seng med pose/glidestykke under træningsbenet. Roter foden let indad og før derefter benet ud til siden.

 

Styrkeøvelse hofte/ballemuskel

Lig med træningsbenet øverst og hoften let fremme, evt. med pude mellem benene. Løft træningsbenet fra underlaget og roligt ned igen.

Styrkeøvelse ballemuskel

Stå på træningsbenet med det andet ben bøjet.
Hold bækkenet lige.

 

Træning under gang

Når du går, skal du være opmærksom på at sætte hælen først i underlaget.

Redaktør