Information fra fysioterapeuterne til patienter opereret ved Sternotomi

Information til patienter opereret med Sternotomi, om heling af brystben, vejrtrækning og genoptræning gennem fysisk aktivitet.

Fysioterapeuterne ønsker med denne pjece at informere dig om hvordan du:

  • Bedst muligt tager hensyn til dit brystben, så det får optimale betingelser for opheling.
  • Optimerer din vejrtrækning, så lungerne ventileres (luftes) bedst muligt efter operationen.
  • På den mest hensigtsmæssige måde får hostet sekret op.
  • Hurtigst muligt bliver selvhjulpen m.h.t. at komme ind i/ud af sengen.
  • Genoptager fysisk aktivitet og daglige gøremål efter udskrivelse.

Brystbenet

I forbindelse med operationen spaltes brystbenet på langs og holdes ca.15-20 cm fra hinanden. Efterfølgende samles brystbenet og fikseres med kirurgisk ståltråd. Perioden for ophelingen af brystbenet varer 6-8 uger. I denne periode er det vigtigt, at du er opmærksom på at skåne brystbenet. Derfor skal du:

  • Undgå skæve træk, skub og vrid med armene og overkroppen.
  • Undgå at løfte mere end 4 kg, fordelt ligeligt på begge hænder/arme.
  • Undgå bevægelser og aktiviteter, som udløser eller forværrer smerter fra brystbenet.
  • Hoste med korrekt teknik.
Tegning af brystkassen, viser brystben, kraveben, ribben og hjerte.

De første 6-8 uger efter operationen

Bevægerestriktioner

Fra brystbenet udgår de store brystmuskler, som fæstner sig på overarme og skuldre. Når du løfter, trækker eller skubber en genstand bruger du brystmusklerne og dette vil medføre uhensigtmæssig belastning af brystbenet i ophelingsperioden. Når du skal rejse dig fra seng eller stol må ikke stemme dig op med armene. Sæt dig istedet frem på kanten, læg hænderne på lårene/knæene og læn dig fremover, når du skal rejse dig op. Du må gerne selv tage tøj og sko på, vaske hår, spise og drikke, tørre dig bagpå m.m. Når du kommer hjem må du også gerne vaske op, støve af, foretage mindre indkøb m.m. - blot det ikke udløser smerter fra brystbenet.

Du må endnu ikke støvsuge, slå græs, skovle sne, gå tur med hund i snor, gå stavgang, svømme og lignende.

Har du behov for gangredskab anbefaler vi rollator eller to stokke fremfor én stok. Hvis dette er relevant kan vi fremskaffe de nødvendige hjælpemidler til brug under indlæggelsen.

Hvilestilling

Det tilrådes at du sover på ryggen de første 1-2 uger efter operationen. Hvis du sover på siden, må dette IKKE udløse smerte eller gener fra brystbenet. Hvis du oplever smerter eller gener fra brystbenet, skal du lægge dig tilbage på ryggen igen.

Opheling

Bevægelse øger blodgennemstrømningen i kroppen og er en forudsætning for at knogle, væv og hud kan få de bedste betingelser for at hele. Efter operationen er det derfor vigtig at du er fysisk aktiv i det omfang du formår, spiser og drikker samt får hvile og søvn.

Smerter

Du vil kunne opleve smerter omkring brystkassen efter operationen og det er vigtigt, at du er godt smertedækket. Hvis du har smerter kan det hæmme dig i at komme ud af sengen, trække vejret normalt og hoste. Du skal tale med sygeplejersken hvis du har smerter og føler at dette hæmmer dig i at være mobil og aktiv i afdelingen.

Det er ikke ualmindeligt, at du også kan opleve ømhed i nakke/skulder-området og mellem skulderbladene. Brystkassen har været åbnet under operationen og dette kan påvirke led og muskler i området. Ømheden kan lindres ved fysisk aktivitet.

Husk at du gerne må bevæge og bruge dine arme, blot du overholder førnævnte bevægerestriktioner.

Transport

Spørg din læge hvornår du må føre bil eller køre på almindelig cykel. Hvis du er passager i en bil, er det lovpligtigt at bruge sikkerhedssele, også selv om du har haft åbnet brystbenet i forbindelse med operationen. Hvis du kører med offentlig transport, så sørg for at få en siddeplads, så du ikke står og holder
fast med en hånd.

Nedenfor beskrives og illustreresden mest skånsomme måde for brystbenet at komme ud af en flad seng.


Bøj benene og sæt fødderne i madrassen.

Rul om på siden så knæ og skuldre følges ad, så undgår du at trække eller vride i brystbenet.

Sæt øverste hånd og nederste albue i madrassen, tag benene ud over sengekanten…

… og stød fra med begge armene til du sidder på sengekanten.

Når du bevæger dig rundt i sengen, så tænk desuden på ikke at støtte med hele din kropsvægt på armene.

Hosteteknik

I dagene efter operationen kan din vejrtrækning være forsigtig og let overfladisk og det er ikke ualmindeligt, at du kan have tendens til sekret (slim) i lungerne.
Når du sidder på sengekanten eller i lænestolen, skal du huske at lave dybe vejrtrækninger og hoste. Dette er for at få ventileret lungerne samt holde dem fri for sekret og undgå lungebetændelse.

Når du hoster skal du lægge armene over kors og holde om brystkassen, så du støtter dit brystben. Du må gerne give dig selv et lille klem, når du hoster for at modsvare det tryk der kommer, når du hoster. En anden hosteteknik er at lave et ”stød”, hvilket betyder at du tager en dyb indånding og ånder hårdt og hurtigt ud med åben mund. Gør dette nogle gange i træk for at løsne sekretet, inden du hoster rigtigt.

Genoptræning under indlæggelsen

Så snart det er muligt efter operationen, er det vigtigt, at du kommer op at sidde, stå og går en kort tur på stuen eller gangen. Dette er for at undgå komplikationer fra kredsløb og lunger samt bevare fysisk funktion. Jo mere aktiv og oppegående du er under indlæggelsen, desto hurtigere vil din krop genvinde sin normale funktion.

Anvend gerne motionscyklen på afdelingen og tal med din sygeplejerske, hvis du ønsker at komme ud at gå på trapper.

Thoraxhold

Du vil under din indlæggelse deltage på vores thoraxhold. Din sygeplejerske vil fortælle dig hvornår du er klar til at deltage. Thoraxholdet afholdes mandag, onsdag og fredag i fysioterapien i stueetagen. Vi samles på 15.sal ved elevatoren i opgang 3 kl.11.25.

På thoraxholdet vil fysioterapeuterne instruere dig i en række siddende trænings- og udspændingsøvelser, som du bør fortsætte med efter udskrivelsen. Udover øvelserne cykler vi 5 minutter på en motionscykel.

Motion efter udskrivelse

Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters daglig fysisk aktivitet. Du skal blive let forpustet under motion / fysisk aktivitet, dog ikke mere end at du samtidig kan føre en samtale i kortere sætninger. Det kalder vi talegrænsen.

Forslag til motion:

  • Daglige gåture. Gør turerne gradvist længere og sæt tempoet op
  • Gå på trapper. Hold en pause hvis du bliver mere forpustet end talegrænsen
  • Motionscykel. Start med en opvarmning med lav modstand. Øg modstanden og kør en længere periode. ”Køl af” til slut med lav modstand
  • •Fortsæt med at udføre øvelsesprogrammet bagerst i denne pjece de næste 6-8 uger

Efter 6-8 uger

Daglige aktiviteter

Dit brystben er nu ophelet og stabilt og du kan genoptage dine vanlige dagligdagsaktiviteter som f.eks. at vaske gulv, støvsuge, slå græs, grave have, save, handle ind, gå tur med hund i snor m.m.

Husk blot at starte stille og roligt ud og lyt til din krop.

Arbejde

Det er ikke muligt at sætte faste regler for hvornår du må begynde at arbejde igen. Dette afhænger af arbejdets karakter og eventuelle særlige forhold du skal tage hensyn til efter operationen.

Træning

Der findes mange tilbud f.eks. motionscentre, aftenskoler og gymnastikforeninger. Du kan også genoptage/påbegynde sportsgrene som tennis, badminton, fodbold, dans, gymnastik, golf, sejlsport, svømning, stavgang m.m.

Øvelsesprogram

Følgende øvelsesprogram må udføres umiddelbart efter operationen. Øvelserne udføres i langsomt tempo og gentages 10 gange. Dette må ikke give smerter fra brystbenet.

Hovedrulning

Kig over den ene skulder og lad derefter hovedet rulle i en halvcirkel foran kroppen til modsatte skulder.

Skulderløft

Løft og sænk skuldrene

Skulderrulninger

  1. Hold armene ned langs siden.
  2. Kør skuldrene rundt i store cirkelbevægelser, først den ene vej og så den anden vej.

Albuecirkler

  1. Læg fingrene op på skuldrene
  2. Udfør store cirkelbevægelser med albuerne, først den ene vej og så den anden vej.

Armløft mod loft

  1. Fold hænderne og før armene langsomt op mod loftet.
  2. Hold stillingen og sænk så armene igen.

Rotation

Læg armene over kors og drej overkroppen skiftevis mod højre og venstre

Bevægelse af øvre ryg

  1. Sid på stol, ret dig op med armene ud til siden med håndfladerne op.
  2. Rund dernæst i ryggen og vend håndfladerne ned.
  3. Rotér skiftevis den ene og anden vej.

Armsving

Sving armene symmetrisk frem og tilbage - skiftevis til vandret og ned.

”Brystsvømmetag”

Hænderne føres samlet frem foran kroppen ud til siden og ind foran igen.

Siddende gang på stedet

  1. Sid på stol
  2. Gå på stedet, sving armene med - variér mellem alm. gang og skridt ud til siden og frem.

Koordinationsøvelser

  1. Sid på stol
  2. Løft venstre knæ og slå herpå med højre hånd
  3. Sid almindeligt og dernæst løft højre knæ og slå herpå med venstre hånd

Rejse-sætte-sig

  1. Sæt dig frem på stolen, læg evt. hænderne på knæene til støtte.
  2. Bøj overkroppen fremover og rejs dig op.
  3. Stræk kroppen helt ud inden du sætter dig igen.

Tåhævning

Hæv dig op på tæer og sænk dig langsomt ned på flad fod igen.
Støt evt. let til en stoleryg/bord.
OBS: det er vigtigt du ikke læner dig fremover – hæv dig lige op.

Gang på stedet

Gå på stedet, gerne med høje knæløft.
Støt evt. til en stoleryg/bord.

Udspændingsøvelser

Hovedsidebøjning

  1. Ret ryggen
  2. Træk hagen ind.
  3. Læg højre øre mod højre skulder.
  4. Læg højre hånd på venstre øre.
  5. Hold strækket 20-30 sek.
  6. Gentag til modsatte side.

Hovedbøjning

  1. Træk hagen ind.
  2. Flet fingrene på baghovedet.
  3. Lad hagen falde lige ned mod brystet og hav albuerne pegende ned mod gulvet.
  4. Hold strækket 20-30 sek.

Udspænding af brystmuskler

  1. Før hænderne til nakken så fingerspidserne mødes – om muligt flet fingrene.
  2. Før langsomt albuerne bagud og giv roligt efter.
  3. Hold strækket 20-30 sek.

Dette må ikke udløse smerter fra brystben.

  1. Før hænderne til lænden så fingerspidserne mødes – om muligt flet fingrene.
  2. Før langsomt albuerne bagud og giv roligt efter.
  3. Hold strækket 20-30 sek.

Dette må ikke udløse smerter fra brystbenet

Udspænding af øvre ryg

  1. Flet fingrene
  2. Skub armene frem
  3. Rund ryggen, så det strækker mellem skulderbladene
  4. Hold strækket 20-30 sek.

Dette må ikke give smerter fra brystbenet.

Redaktør