Information efter stabiliserende operation af ryggen

Information og oversigt over øvelser, der skal stabilisere ryggen efter en operation af ryggen.

Denne pjece giver dig information, træningsprogram og gode råd, som du kan følge efter operationen.

Ved stabiliserende operation er en del af din ryg gjort stiv. Resten af din krop skal trænes, så du hurtigst muligt kan blive i stand til at klare dagligdagen på egen hånd.

Fysioterapeuten vil instruere dig i et træningsprogram samt i hvordan du kan bevæge dig, og hvordan du undgår at overbelaste ryggen, så den får ro til at

hele.

Ergoterapeuten kan hjælpe dig med tilpasning af seng, stol, toilet m.v., hvis du har behov for det i den første tid efter operationen.

Hvilestilling:

Når du ligger på ryggen kan det være behageligt at ligge med let bøjede knæ. Du kan lægge en pude under knæene.

Øvelse 1: Hvilestilling
Hvilestilling

Hvilestilling:

Når du ligger på siden kan du lægge en pude mellem knæene, så du ikke ligger med ryggen i en let vredet stilling. 

Hvilestilling
Hvilestilling

Når du skal ud af sengen

  • skal du lægge dig på siden med bøjede ben

Kom op at sidde ved at skubbe fra med albue og hænder

Gør det i omvendt rækkefølge, når du lægger dig i sengen

Når du sidder kan en skråkile på stolesædet være en hjælp til at sidde med lige ryg

Vær opmærksom på at:

  • stolen ikke er for lav, dyb eller blød
  • ryglænet giver god støtte til lænden. Brug eventuelt en pude
  • du ikke sidder for længe ad gangen i den samme stilling

Bad og toiletbesøg:

Er dit toilet for lavt, og/eller har du brug for støtte, når du rejser og sætter dig, kan du låne en toiletforhøjer af ergoterapeuten. Du kan ligeledes låne en badebænk.

Af- og påklædning:

Når du tager bukser og strømper af og på, kan du lægge den ene fod på modsatte knæ. Det er lettest, når du ligger i sengen eller sidder på sengekanten.

Du kan af ergoterapeuten låne gribetang og hjælpemidler til af- og påklædning.

Træningsprogram:

Formålet med træningsprogrammet er at du kommer i gang med de daglige gøremål så hurtigt som muligt. Det er vigtigt, at du selv fortsætter træningen efter at fysioterapeuten har instrueret dig i øvelserne. Du skal træne hver dag.

Nervevæv:

Når en nerve har været irriteret, skal du i gang med at bevæge den stille og roligt. Øvelsen må ikke udløse smerter eller prikken og stikken i benet. Du må godt mærke, at du ”trækker lidt i nerven”, men den reaktion skal forsvinde, når du ikke laver øvelsen mere.

Lig på ryggen med strakte, let spredte ben. Tæerne peger op mod loftet. Drej fødderne roligt ind mod hinanden.

Ryggens stabilitet:

Rygsøjlen er en række knogler og bruskskiver (discus), ”stablet” ovenpå hinanden. Den holdes sammen af muskler, sener og ledbånd. Rygsøjlen er både stærk og stabil, bevægelig og fjedrende. Musklerne, der binder rygsøjlen sammen, fungerer som en slags korset.

Når du skal flytte dig i sengen, vende dig om på siden eller komme op at sidde, skal du stabilisere din ryg ved at trække navlen lidt ind.

Øvelser, der træner ryggens stabilitet:

Lig på ryggen med bøjede ben. Læg hånden på maven og mærk vejrtrækningen. Træk navlen lidt ind og træk vejret normalt. Hold navlen inde i 6 - 8 sekunder uden at holde vejret.

Lig på ryggen med bøjede ben. Træk navlen lidt ind. Før det ene knæ roligt ud til siden og tilbage igen, uden at foden slipper underlaget. Obs. Bækkenet må ikke rotere med under øvelsen.

Lig på ryggen med bøjede ben. Træk navlen lidt ind. Lad den ene fod glide langs underlaget og tilbage igen, uden at stillingen i lænden ændrer sig.

Lig på ryggen med bøjede ben og armene krydsede foran brystet. Træk navlen lidt ind. Løft hovedet mens du puster ud. Hold stillingen i 6 - 8 sek.

Mærk, at du står lige meget på begge ben. Træk navlen lidt ind. Kom op på tæerne, derefter ned på hælene og løft tæerne. Formålet med øvelsen er at stimulere blodcirkulationen og træne musklerne.

Mærk, at du står lige meget på begge ben. Bøj lidt ned i knæene. Læn kroppen lidt frem, mens du holder ryggen lige. Ret kroppen op igen og stræk knæene. Formålet med øvelsen er at træne dine ben- og rygmuskler. Du bruger denne bevægelse, når du sætter dig ned og rejser dig op.

Løft det ene ben, som om du skal op på et trappetrin. Hold stillingen et øjeblik, inden du sætter benet ned igen. Udfør derefter øvelsen med det andet ben. Formålet med denne øvelse er at træne din balance. En god balance gør, at du føler dig sikker, når du går.

Støt med hænderne på væggen. Sæt den ene fod bagud - tæerne peger ligefrem og hælen er i gulvet. Det foreste knæ er let bøjet, det bageste knæ er strakt. Bøj nu det bageste knæ og lad hælen blive i gulvet. Hold strækket ca. 30 sekunder. Udfør øvelsen 3 gange med hvert ben. Formålet med øvelsen er at strække musklerne i dine underben.

Efter udskrivelsen

Genoptræningen foregår i din hjemkommune.

Det er normalt, at du i begyndelsen:

  • har svært ved at nå ned til dine fødder
  • føler dig stiv og øm i kroppen
  • har smerter og ubehag fra operationsstedet
  • føler dig træt. Skru da lidt ned for aktiviteterne i 1 - 2 dage
  • har brug for hjælp til at gøre rent og købe ind

Du må:

  • fortsætte med træningsprogrammet
  • gå ture og træne på trapper
  • løfte og bære ting, der er lette for dig
  • udføre lettere husarbejde og andre lette daglige aktiviteter
  • genoptage seksualliv med forsigtighed cykle og køre bil, når du er trafiksikker
Redaktør