Hoftedysplasi - øvelser efter operation (Ganz-operation)

Information om genoptræning samt træningsprogram til patienter, der har fået foretaget en Ganz-operation for hoftedysplasi.

Kort om øvelserne

Når du er blevet opereret, skal du lave øvelser for at genoptræne bevægelighed, få styrke i musklerne og for at undgå blodpropper.

Du skal træne 3 gange om dagen. Vi taler med dig om, hvor mange gange du skal lave de enkelte øvelser. For at få en god balance mellem hvile og træning, skal du kun træne om dagen, så du kan hvile dig om natten.

Det er normalt, at det gør ondt. Træn i et roligt tempo, og undgå at tvinge en bevægelse igennem, hvis du mærker modstand eller stærke smerter. Planlæg din træning, så du er så godt smertedækket som muligt, mens du træner. Følg den plan, du har fået udleveret sammen med den smertestillende medicin.

Forholdsregler for at skåne hoften

For at skåne din hofte og for at fremme helingen efter operationen er der bevægelser og stillinger, du skal undgå:

  • Lig ikke på den opererede hofte de første 2 måneder.
  • Bøj ikke mere end 90 grader i hoften, når du rejser og sætter dig.
  • Løft ikke benet strakt, når du ligger på ryggen eller på siden. 
  • Kryds ikke benene, når du sidder, eller når du ligger på siden.

Når du ligger på siden og sover, skal du bøje benene og lægge en pude mellem dem. På den måde undgår du at krydse benene i søvne.

Bevæg fødderne ofte

Du skal vippe med fødderne så ofte som muligt for at hjælpe blodomløbet i gang.

Brug krykker, når du går

Når du går, skal du bruge de krykker, du har fået udleveret. Du skal bruge krykkerne i mindst 8 uger. Du må kun skyggestøtte, det vil sige støtte ganske let på tåspidserne, når du går med krykkerne. Vi vejleder dig i, hvordan du skal bruge dem.

Øvelse 1 

Du skal ligge på ryggen med strakte ben. Du kan eventuelt lægge et sammenrullet håndklæde eller en hård pude under anklen.

  • Bøj foden opad, spænd i låret, og pres knæet mod underlaget.
  • Hold stillingen i 5 sekunder, og slap af.
  • Gentag med modsatte ben. 

Øvelse 2

Du skal ligge på ryggen med strakte ben.

  • Knib ballerne sammen.
  • Hold spændingen i cirka 10 sekunder.

Øvelse 3 

Du skal ligge på ryggen med strakte ben.

  • Drej knæet lidt ud til siden, bøj benet og lad foden glide op langs underlaget. Du kan eventuelt lægge en plastikpose under foden, så den glider bedre.
  • Lad foden glide tilbage, indtil benet igen hviler på underlaget.

Øvelse 4 

Du skal stå foran en stol eller et bord. Støt hænderne på stolen eller bordet foran dig, og ret ryggen.

  • Læg vægten på det raske ben, og før det andet ben bagud.
  • Før benet tilbage igen.

Øvelse 5 

Du skal stå ved siden af en stol eller et bord, som du kan støtte dig til.

  • Læg vægten på det raske ben, og før det andet ben til siden.
  • Før benet tilbage igen.

Lig på maven

2 gange om dagen skal du ligge på maven i 20 minutter for at strække hoften ud. Øvelsen kan hjælpe dig med at mindske smerter og hævelse.

Du kan se en film med øvelserne på https://regionh.dk/jvr eller ved at holde din smartphones kamera op foran QR-koden:

QR-kode
Redaktør