Håndtræning til patienter med artrose

Det er vigtigt, at du er instrueret af en fysio- eller ergoterapeut i at udføre øvelserne.

Det er vigtigt, at du er instrueret af en fysio- eller ergoterapeut i at udføre øvelserne.

Selvom du bruger hænderne meget i hverdagen, er det en god idé at udføre følgende øvelser flere gange om ugen - gerne dagligt. Ved at træne kan du bevare smidigheden og kræfterne i hænderne.

Du får mest udbytte af øvelserne hvis du:

  • Sidder ved et bord med en god stilling af kroppen. Husk at slappe af i skuldrene.
  • Holder pauser mellem øvelserne, hvor du slapper godt af i hele armen.
  • Du må godt træne, selvom du har lidt ondt. Mens du træner, må du godt kunne mærke, at det strammer. Dette vil ændre sig, når leddene og musklerne bliver blødere og stærkere.

Første gang du træner, kan du udføre øvelse 1-4 10 gange. Forsæt med dette i to uger. Derefter kan du øge til 15 gange og forsætte med dette.

Øvelse 5 kan du lave fire gange i slutningen af hvert træningspas.

Øvelse 1

Læg hånden i håndkantsstilling og åbn hånden, som når du skal tage om en flaske. OBS! Leddene i tommelfingeren skal være let bøjede.

Før spidsen af tommelfingeren mod spidsen af pegefingeren, så der dannes en cirkel. Åbn hånden igen som på øverste billede. 

Gentag med de andre fingre.

Alle fingerled skal være let bøjede, når fingerspidserne mødes. Du skal åbne hånden, som på øverste billede, mellem hver gang fingerspidserne mødes,

Øvelse 2

Knyt hånden, bøj fingrene med fingerspidserne ind mod håndfladen. Bevægelsen skal starte med at bøje midt- og yderled og slutte med at bøje grundleddene.

Tæl langsomt til fem, mens du holder hånden knyttet, før du strækker fingrene igen. Bevægelsen skal starte med grundled, derefter mellemled og yderled. 

Øvelse 3: Styrke i tommelfingeren

Tag en elastik rundt om tomlen lige over det yderste led og mellem midt- og grundled på de andre fingre.

Før så tommelfingeren udad, hold stillingen mens du tæller til ti og slap af.

Tommelfingerens yderled skal hele tiden være let bøjet. Efterhånden som du bliver stærkere, kan du bruge en stærkere elastik.

Øvelse 4: Håndkraft

Hold omkring mosgummiet og klem hårdt, mens du langsomt tæller til ti. Slip og gentag.

Når du udfører øvelsen rigtigt, skal du være træt, når du er færdig. Efterhånden som du bliver stærkere, kan du klemme hårdere. 

Øvelse 5: Pres på leddene

Læg håndfladerne mod bordet. Brug den anden hånd og pres midt- og yderleddene mod bordpladen. Hold presset i 30 sekunder. 

Hvis det gør ondt at trykke direkte på leddene, kan du lægge fingrene på hver side af leddet og presse leddet mod bordpladen.

Redaktør