Godt i gang efter levertransplantation

Information om vigtigheden i fysisk aktivitet efter en levertransplantation.

Motion i forhold til levertransplantation

For nogen er ventetiden inden en levertransplantation en periode præget af nedsat fysisk aktivitet og i stedet et øget behov for hvile. Således kan det være vanskeligt at efterleve Sundhedsstyrelsens råd om motion.

Efter en levertransplantation kan musklerne være svækkede på grund af selve operationen og det efterfølgende sengeleje.

Ligeledes kan medicinen medvirke til, at muskler og knogler bliver svagere og senerne bliver mindre elastiske. Selve operationssåret ændrer for en tid kropsholdningen, så man sidder og går lidt foroverbøjet. Ryg- og mavemuskler har betydning for din kropsholdning og skal trænes for at genvinde en god holdning samt gøre dig klar til at du igen må løfte og bære tre måneder efter operationen.

Sundhedsstyrrelsen anbefaler, at vi alle dyrker daglig motion for at opretholde vores sundhedstilstand og forebygge livsstilssygdomme. Med daglig motion menes, at vi er fysisk aktive, således at vi er forpustede i minimum 30 minutter hver dag.Tiden kan deles op i rask gang og cykling af minimum 10 minutters varighed. Herudover bør du træne i 2 x 20 minutter pr. uge, hvor du øger konditionen, muskelstyrken samt bevægelighed.

Vi anbefaler at du følger disse retningslinjer i det omfang du kan.

Se anbefalingerne på Sundhedsstyrelsens hjemmeside under anbefalinger for fysisk aktivitet.

De første dage efter operationen

Det er vigtigt at komme ud af sengen så hurtigt som muligt. Du vil blive tilset af en fysioterapeut en af de første dage efter operationen med henblik på mobilisering. Terapeuten kigger også på din vejrtrækning og udleverer evt. en PEP-fløjte for at optimere vejrtrækningen.

Når du skal ud af sengen, skal du benytte albueteknik for at skåne operationsstedet og minimere smerter. Dette er illustreret på næste side.

Lig på ryggen med bøjede ben.
Rul om på siden så knæ og skuldre følges ad, så undgår du vrid ved maveregionen.

Sæt hånd og albue i madrassen, før benene ud over sengekanten.....

og stød fra med armene til du sidder på sengekanten.

Gode råd til at komme godt i gang

Du kan dagligt træne ved jævnligt at gå ture. Allerede under indlæggelsen kan du også benytte kondicyklen, der står på afdelingen og evt. få udleveret træningspjecer (liggende/ siddende øvelser).

Træn på et niveau hvor du bliver så forpustet, at du netop er i stand til at tale korte sætninger.

Efter udskrivelsen skal træningen foregå dagligt og tilsammen vare i minimum 30 minutter - gerne mere. Efterhånden kan du øge træningstempoet samt varigheden.

Så snart stingene/klipsene er fjernet kan du påbegynde simpel kombineret moderat styrke- og udholdenhedstræning.

Efter de første tre måneder anbefales det at du fortsætter din træning ud fra sundhedsstyrrelsens generelle anbefalinger om fysisk aktivitet, som er beskrevet på pjecens første side.

Forholdsregler de første 3 måneder efter operationen

I forbindelse med din udskrivelse kan der udarbejdes en genoptræningsplan, som giver mulighed for genoptræning i kommunalt regi ved en fysioterapeut.

Tal evt. med personalet om denne mulighed.

Du skal selvfølgelig overholde de retningslinjer, du har fået på hospitalet i forbindelse med udskrivelsen.

Nedenstående retningslinjer anbefales for at undgå brok i operationsarret.

  • Du må først ligge på maven og påbegynde øvelser for ryg- og mavemuskler efter stingene/klipsene er fjernet.
  • Du må ikke træne hvis aktiviteten giver dig smerter. Dog må du regne med lidt træningsømhed.
  • Undgå tunge løft. Begynd med 1½ kg i hver hånd.
  • Efter 8 uger kan du gradvist øge belastningen, såfremt det ikke giver smerter.
  • Du bør ligeledes ikke dyrke nogen form for kontaktsport de første 3 måneder. Dette er for at undgå at falde eller få slag i maven.


Bliv ved med at træne!

Vælg aktiviteter der ikke kræver for meget udstyr og som du kan lide. Det kan f.eks. være gåture, cykling, gymnastik, svømning eller andet.

  • Inddrag evt. familie og venner i træningen. Så er I også flere om at få øje på fremskridtene.
  • Faste aftaler med en træningspartner hjælper med at fastholde engagementet i perioder med lavere energi.
  • Glæd dig over det, der lykkes. Hav en træningsplan klar til solskins- såvel som regnvejrsdage.
  • Brug træningsdagbog. Planlæg en uges træning ad gangen.
Redaktør