Før og efter operationen, Ernæring og motion

Informationspjece om ernæring og motion før og efter operation. Opfordring til at motionere så meget som muligt og forslag til ernæring.

Patientinformation

Motion og ernæring før operationen

I ventetiden frem mod en operation er din fysiske formåen måske blevet noget mindre, og du har vænnet dig til et lavere aktivitetsniveau. Appetitten er formentlig også i nogen grad reduceret.

Nu skal du snart opereres, og vi vil derfor gerne informere dig om hvad du selv kan gøre for at komme godt og hurtigt igennem hele operationsforløbet.

Vi ønsker at arbejde sammen med dig om, at du efter endt operationsforløb opnår den grad af livskvalitet, som er optimal for dig.

Det er vigtigt, at du forbereder dig godt, så du på forhånd har den viden, der skal til.

Der er videnskabeligt belæg for at man kommer bedre og hurtigere gennem et operationsforløb, hvis man fra starten er aktiv og deltagende. 

Da lysten til mad og motion måske ikke er stor, vil du nogle dage blive nødt til at bruge din viden og vilje, for at få spist de måltider du har planlagt.

Kroppens respons på en stor operation er, at den uden din psykiske medvirken, reagerer med at være i en stress-tilstand. Det betyder at energiomsætningen forøges/forbrændingen stiger, også selvom du ligger helt stille, således at alle kroppens muskler og fedtvæv reduceres i højere grad end i en rask normaltilstand. 

I særlig grad er musklerne, og også de indre organer, udsat for denne reduktion, og denne stresstilstand kan statistisk vare 7-8 uger efter operationen.

Musklerne er opbygget af proteiner som skal tilføres kroppen hver dag, da man ikke kan oplagre proteiner. De vandopløselige B- og C-vitaminer, skal også tilføres dagligt.

Operationssårene heler ved hjælp af proteiner.

Dit humør og generelle gå-på-mod i operationsforløbet er ligeledes afhængig af muskelmassen, følelsen af at have kræfter til at stå forløbet igennem øges, hvis du spiser nok og godt.

Immunforsvaret er tæt forbundet med muskelmassen. Derfor vil du bedre kunne forsvare dig mod infektioner, hvis du før operationen har trænet dine muskler, og har spist godt med proteiner, vitaminer og mineraler og har opretholdt din vægt.

Før operationen

I ugerne før operationen er det vigtigt, at du tænker over, hvad og hvor meget du spiser, og at du bevæger dig så meget din fysiske tilstand tillader. Det alment kendt, at appetitten kan være formindsket på grund af sygdom.

Sæt fokus på emnet ved at sørge for at du har fødevarer i hjemmet, du rigtig godt kan lide, og som er lette at tilbedere.

Spis både hoved- og mellemmåltider, i alt 6-8 gange dagligt, så det ikke er for anstrengende for dig at lave mad og at indtage selve måltidet.

Hvis du ikke spiser så meget, skal du satse på fødevarer med at højt energi- (kJ/kcal) og proteinindhold (se evt. forslag senere i denne pjece).


For nogen er det lettere at indtage flere kalorier/ proteiner i flydende end i fast form dvs supper, smoothies, koldskål, mælk m.m. Færdiglavede tilskudsdrikke eller proteinpulver tilsat supper og juicer er også en mulighed.

Det er vigtigere at du holder vægten, end at du spiser sundt og med mange grøntsager. Når du om nogle måneder forhåbentlig er kommet godt igennem forløbet, kan du igen spise ”sundt og varieret”.

Planlæg gerne hvad du vil spise samt indkøb af visse kolonialvarer til efterforløbet. Spørg dine pårørende om hjælp til det praktiske, hvis muligt.
Sørg for at bevæge dig så meget som overhovedet muligt før operationen. På den måde opbygger du muskelmasse, som:

  • vil gøre det lettere for dig at komme ud af sengen og gå rundt 
  • vil medvirke til at infektionsrisikoen mindskes, da immunforsvaret er afhængigt af muskelmassen 
  • vil medvirke til at din mave-tarm-funktion hurtigere kommer i gang 
  • vil medvirke til at humøret hurtigere bliver bedre

Ved at ”træne” forud for operationen, yder du en aktiv indsats for at komme hurtigere hjem.

Er du ryger vil det også forbedre sårhelingen og mindske infektionsrisikoen, hvis du stopper med at ryge minimum 8 uger før operationen, da kroppens ophelingssystem fungerer bedre, når der kommer mere blod til sårene. Nikotin forsnævrer alle blodkar i kroppen, så blodet passerer dårligere.

Under hospitalsopholdet

Sygeplejerskerne på afdelingen vil støtte dig i forhold til at opnå dit behov for væske, føde, bevægelse og en god mave-tarm-funktion under indlæggelsen, men det er vigtigt at du selv er motiveret, deltagende og aktiv.

Efter udskrivelsen fra hospitalet

På grund af den stress-reaktion din krop har været udsat for under operationen og det intensive efterforløb, er det normalt at være træt og have nedsat appetit i 2-3 måneder efter hospitalsopholdet.

Lægerne og sundhedspersonalet har så vidt muligt ”repareret” den del af kroppen, der ikke fungerede, og det er nu dig selv der skal medvirke til at spise og motionere m.m..

Husk at lidt mad, uanset hvad, er bedre end ingenting, og det samme gælder bevægelse. 

Fødeindtagelse kan rent faktisk få kvalme til at mindskes. 
Har du kvalme på grund af forstoppelse, kan du forsøge at afhjælpe denne tilstand, sideløbende med at du spiser lidt.

Se råd vedrørende forstoppelse nedenfor.

Daglige aktiviteter genoptages gerne under hensyntagen til de løfte- og bevægelsesrestriktioner, som fysioterapeuterne vil informere dig om.

Små ture inden- eller udendørs, efterfulgt af et hvil er bedre end en længere udmattende tur. Også vip med fødderne og lignende mindre bevægelser tæller.

Råd om smerter

Sørg for at tage fast smertestillende som ordineret af lægen så længe du har den mindste smule ondt, idet smerter forhindrer dig i aktivitet. Vær opmærksom på at smertestillende medicin kan virke forstoppende.

Råd om forstoppelse

  • Væskeindtagelse på ca. 2 l. dagligt, med mindre andet er aftalt med lægen.
  • Generel bevægelse af kroppen.
  • Masser gerne din mave i retning med uret.
  • Svesker, sveskejuice, rosiner abrikoser, figner
  • Rugbrød, müesli, Bran Flakes o.a. fiberholdige kornprodukter
  • En skefuld hørfrø på morgenmaden
  • Magnesia- tbl 1-2stk dgl fra Apotekets håndkøb.
  • Klyx fra Apoteket

Råd om fødevarer med højt indhold af protein og kalorier 

  • Kød, fjerkræ
  • Fisk
  • Æg
  • Mælkeprodukter, herunder smør, ost og surmælksprodukter. Skyr, ymer og fromage frais har et højt indhold af protein.
  • Nødder, mandler, frø, tahin (sesampasta) og peanut-butter
  • Bønner, linser og quinoa indeholder meget protein og kan bruges alternativt til ris og kartofler.
  • Avocado, kokos, oliven, jomfru-olivenolie.
  • Is, koldskål, pandekager, god chokolade, marcipanbrød, varm kakao, hjemmebagte kager, kiks med ost, risengrød, frugtgrød med fløde o.m.a. er også udmærkede mellemmåltider.

En daglig multivitaminpille anbefales.

Som hovedregel er det lettere at indtage flere
kalorier/proteiner i flydende end i fast form.
Dvs supper, smoothies, koldskål, mælk m.m.
Færdiglavede tilskudsdrikke eller proteinpulver
(Apoteket) tilsat supper og juicer er også en
mulighed.

Dog er sukker- slik i bred forstand ikke gavnligt,
da det tager appetitten fra nogle bedre fødevarevalg,
og irriterer mave-tarm-funktionen.

Redaktør