Diætprincipper ved familiær hyperkolesterolæmi

Information om diætprincipper ved arveligt forhøjet kolesterolindhold i blodet.

Arveligt forhøjet kolesterolindhold i blodet

Familiær hyperkolesterolæmi er en arvelig sygdom, som skyldes en ændring i LDL-receptorerne på celleoverfladerne i kroppen. Dette nedsætter hastigheden, hvormed det dårlige kolesterol (LDL) bliver fjernet fra blodbanen og leder til kolesterolaflejringer i arterievæg, hud og sener og øger dermed risikoen for åreforkalkning og hjerte-kar sygdom. LDL er betegnelsen for det mest kolesterolrige fedtstof i blodbanen.

Behandling af familiær hyperkolesterolæmi omfatter kost, livsstilsvaner og medicin.

Diætprincipper

Det er vigtigt at reducere indtaget af mættet fedt. Det gøres enkelt ved at købe nøglehulsmærkede varer.

  • Mini – eller skummetmælk
  • Fedtfattige syrnede mejeriprodukter (max 1,5 %)
  • Ost max 30+ (sv.t. max 18 %)
  • Fedtfattigt kød og pålæg (max 10 g fedt pr. 100g)

Undgå

Mad med meget sukker og højt kolesterolindhold

Højt sukkerindtag øger både LDL kolesterol og triglyceriderne (fedtindholdet) i blodbanen.

Spis derfor begrænsede mængder af:

  • Sukkerholdig mad og drikke fx kiks, kager, slik, sodavand
  • Æggeblomme, skaldyr, rogn og indmad

Undgå mættet fedt:

Reducer indtaget af smør, stegemargarine, palmin og kokosolie, da disse har et højt indhold af mættet fedt.

Sørg for at spise

Omega 3 fedtsyrer i kosten

  • Fx ved at spise fed fisk 1-2 gange ugentligt (ca. 200g/uge). Fede fisk er makrel, laks, sild, ørred og hellefisk. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så anbefales et dagligt tilskud af fiskeolie.

Frugt og grønt

  • Børn 4-10 år: 3-5 stk. frugt og grønt om dagen.
  • Over 10 år: 4 stk. grøntsager (ca. 400 g) og 2 stk. frugt (ca. 200 g) dagligt.

Fuldkornsprodukter (orange fuldkornsmærke)

Husk at vandopløselige kostfibre (fx i havre, hørfrø, fiber HUSK) binder galdesalte i tarmen og øger udskillelsen i afføringen. Dette øger leverens produktion af galde, hvortil der behøves kolesterol, og dermed sænkes blodkolesterolniveauet.

Plantesteroler

  • Reducerer optagelsen af kolesterol i tarmen. Det medfører et lavere kolesterolniveau i blodbanen.
  • Brug derfor Becel Pro-Activ plantemargarine eller Zerochol tabletter, som er produkter på det danske marked, der indeholder plantesteroler.
  • Effekten opnås ved dagligt indtag af 800 mg for børn og 2 g for voksne.

Overvej brugen af fedtstoffer ved tilberedning af mad

Oliven- og rapsolie: Brug oliven- og rapsolie til stegning.
Andre olier: Anvend gerne andre olier til salater som fx solsikke- og vindruekerneolie. Disse olier består primært af umættet fedt, som er gunstigt
for bl.a. hjerte-karsystemet.

Andre principper

Vær fysisk aktiv

Fysisk aktivitet er med til at sænke LDL kolesterol og øge HDL kolesterol (det gode kolesterol) i blodet. Vi anbefaler følgende:

  • 0-4 år: sørg for at barnet spontant kan være fysisk aktivt.
  • 5-17 år: 60 minutter dagligt, moderat til høj intensitet.

Undgå overvægt

Overvægt øger risikoen for udvikling af hjertekarsygdom samt andre sygdomme. Det anbefales derfor at være normalvægtig.

Drik ikke for meget kaffe

Drik kaffe i moderate mængder. Store mængder kaffe kan øge total-kolesterolet pga. nogle stoffer i kaffe. Disse stoffer fjernes ved filtrering. Filtreret kaffe og instant kaffepulver er bedst at anvende.

Alkohol – med måde

Højt alkoholindtag øger triglycerider (fedtstoffer) i blodet og derfor anbefales det at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Undgå rygning

Rygning er sundhedsskadeligt og øger risikoen for hjerte-karsygdomme.

Vejledningen er udarbejdet af

Kliniske diætister:

  • Janne Meedom Hermansen
  • Mette Bay Mortensen

Læger:

  • Allan Lund
  • Stense Farholt
Redaktør