Bristning, endetarmens lukkemuskel

I denne patientinformation får du råd om smertebehandling og hygiejne og om, hvordan du kan aflaste din bækkenbund, mens bristningen heler.

I denne patientinformation får du råd om smertebehandling og hygiejne og om, hvordan du kan aflaste din bækkenbund, mens bristningen heler.
 
Når endetarmens lukkemuskel er bristet, er det normalt at opleve smerter den første måned. Du kan have svært ved at holde på urin og tarmluft (prutter) og i sjældne tilfælde afføring. 

Læs her, hvordan du passer på din krop, mens bristningen heler og hvem du skal kontakte, hvis du oplever problemer. 

Opfølgning

Du vil blive tilbudt en tid til opfølgning 10-17 dage efter fødslen. Kontakt afdelingen, hvis du ikke har fået en tid. 

Kontakt afdelingen med det samme:

  • Hvis du ikke kan holde på afføringen 
  • Ikke kan mærke, når du skal have afføring.


Du kan kontakte Fødemodtagelse 4023 på tlf. 35 45 96 30 hele døgnet.

Kontakt også afdelingen, hvis:

  • Hævelsen omkring bristiningen bliver værre
  • Smerterne fra bristningen bliver kraftigere
  • Du tror, dine syninger er sprunget op.

Du bliver indkaldt til opfølgning hos specialjordemoder og fysioterapeut via eboks.

Fysioterapeuten undersøger dine bækkenbundsmuskler i skeden og i endetarmsåbningen. Du bliver spurgt, om du har problemer med at holde på urin, tarmluft eller afføring, og om du har smerter. Du bliver også vejledt i, hvordan du fortsat skal genoptræne dine bækkenbundsmuskler.

Din bristning

De første uger efter fødslen kan det svie og du vil være hævet og øm, hvor du er bristet. Det er en god idé, at få vist din bristning, inden du tager hjem fra hospitalet, så du ved hvordan det skal se ud, og at du selv holder øje med din bristning ved hjælp af et spejl. Når din bristning begynder at hele, kan det klø eller stramme. Bristningen er helet efter ca. en måned, men der kan gå længere tid, før alle trådene er opløst.

Alle kvinder der har født et barn gennem skeden, kan opleve ømhed og tyngdefornemmelse i bækkenbunden, men dine smerter bør blive mindre i løbet af de første 14 dage.

Smertestillende medicin

Du vil blive tilbudt smertestillende medicin, mens du er indlagt. Selv om du ammer, må du gerne fortsætte med at tage smertestillende medicin, når du kommer hjem. 

Vi anbefaler, at du tager:
2 tabletter paracetamol á 500 mg (f.eks. Pamol eller Panodil) op til 4 gange dagligt sammen med 2 tabletter Ibuprofen á 200 mg (Ipren) op til 3-4 gange i døgnet.
Spis tabletterne, så længe du har ondt. Stop med Ibuprofen først, men fortsæt gerne med paracetamol yderligere et par dage.

Smertedæmpende ispakning

Du kan bruge en ispakning til at dæmpe dine smerter. Du kan købe genbrugsispakninger på apoteket eller i Matas. Du kan også lave isbind af hygiejnebind, der er gjort våde og lagt i fryseren. Svøb altid ispakningen ind i et klæde, så du undgår forfrysninger af din hud.

Vi anbefaler, at du bruger ispakning 15 minutter ad gangen med et par timers mellemrum. Du kan blive ved med at anvende ispakninger, så længe du har brug for det.

Toiletbesøg

Når du har haft afføring, kan du de første 7-10 dage bruse dig i stedet for at tørre dig, og derefter duppe huden tør med et håndklæde. Efter de første 10 dage er din hud helet, og du kan tørre dig med toiletpapir.

Når du har haft vandladning, må du gerne tørre dig med toiletpapir. Hvis det svier, når du vandlader, kan det lindre at bruse dig, mens du vandlader.

Du må gerne fortsætte med at bruse dig ved toiletbesøg, hvis du synes, det er mest behageligt, men stop, hvis din hud bliver irriteret af det.

Undgå forstoppelse

Det gælder om at mindske presset på din bækkenbund, mens den heler. Du bør derfor undgå forstoppelse. Det er vigtigt at du:

  • Spiser fiberrigt og regelmæssigt
  • Drikker 1,5-2 liter væske i døgnet
  • Undgår at presse for at komme af med din afføring.

Mens du er indlagt vil du blive tilbudt Magnesia, som er et afføringsmiddel. Det gør din afføring mere blød, og dermed lettere at komme af med.
Vi anbefaler, at du: 

  • Tager Magnesia 1-2 tabletter hver aften.
  • Som regel kun tager afføringsmiddel én gang i døgnet
  • Stopper eller tager mindre, hvis du får tynd afføring
  • Fortsætter så længe du har brug for det – også efter du er kommet hjem.

Det er mere skånsomt for din bækkenbund, at du fortsætter med at tage Magnesia, end at du får forstoppelse. Magnesia er ikke skadeligt eller vanedannende. Det fås i håndkøb.

Genoptræning af din bækkenbund

Vi anbefaler, at du starter med at genoptræne dine bækkenbundsmuskler med det samme. Det gør du ved at lave knibeøvelser. Tal med fysioterapeuten om den første træning af kroppen efter en fødsel.

Du kan få information om knibeøvelser på www.kvindekrop.dk

Beskyt din bækkenbund den første tid

De første 3-4 uger efter fødslen skal din bristning have fred og ro til at hele.

Sådan aflaster du din bækkenbund:

  • Undgå forstoppelse og undgå at presse, når du skal af med afføringen.
  • Støt evt. dit mellemkød, fx med et sammenfoldet bind, mens du har afføring. Så føles det mindre ubehageligt.
  • Undgå at sidde og stå lang tid ad gangen, hvis du får ondt af det. Sid på en blød pude. Undgå at sidde på en badering.
  • Læg dig ned og slap af, når du har ondt eller har brug for en pause.
  • Læg dig evt. ned, når du skal amme, så får du samtidig aflastet din bækkenbund. 
  • Undgå at løfte tungt, det må ikke gøre ondt at løfte.
  • Gå korte ture - du skal også kunne komme hjem igen.
  • Lav knibeøvelser (bækkenbundstræning). Det skal ikke gøre ondt at lave knibeøvelser.

Din bækkenbund efter den første måned

Du kan gradvist begynde at belaste dig selv mere efter den første måned. Hvis du bliver øm af en aktivitet, er det ofte et tegn på, at aktiviteten er hård ved din bækkenbund. Du kan mindske belastningen ved f.eks. at gå kortere ture.

Har du overskud til det, kan du efter den første måned starte med efterfødselsgymnastik. Gerne hos en underviser, som har særlig viden om bækkenbunden efter fødsel. Du kan også gradvist over de næste måneder gå i gang med dine normale fysiske aktiviteter, f.eks. løb eller fitness. Er du i tvivl, kan du tale med fysioterapeuten om det.

Hvornår kan du have samleje igen?

Du kan have samleje, når bækkenbunden og lukkemusklen er helet. Det tager 4-6 uger. I starten kan du opleve ømhed i skedeåbningen eller længere inde i skeden.

Mange nybagte mødre oplever, at deres slimhinder i skeden føles tørre og følsomme. Det er derfor en god ide at anvende en glidecreme med silicone og evt. noget bedøvende gel (Xylocain gel 2 %) ved samleje. Begge dele fås i håndkøb.

Det vigtigste er, at du føler dig klar til at genoptage dit samliv. Tal med fysioterapeuten eller lægen, hvis du har problemer med smerter ved samleje.

Illustration af bækkenbund
Redaktør