Kommunikation med egen læge (praktiserende læge)

​Din læge kan hjælpe dig i tilfælde af sygdom og visse mindre skader. Desuden kan din læge henvise dig til yderligere behandling eller undersøgelse. 

​​​Undersøgelse, samtale, telefonisk hjælp, sygebesøg​

Du kan bestille tid til en undersøgelse eller personlig samtale hos din læge. Du kan også få telefonisk lægehjælp til f.eks. receptfornyelse. I særlige tilfælde kan lægen komme på sygebesøg i dit hjem.

Lægens navn og adresse fremgår af dit sundhedskort

Din læges navn, adresse og telefonnummer kan du finde på dit sund​hedskort.

Behandling eller henvisning

Efter at have diagnosticeret din sygdom eller skade, kan lægen sætte dig i behandling eller henvise dig til praktiserende speciallæger, et hospital eller anden behandling. 

Din læge kan f.eks. hjælpe dig ved:

  • Almindelig sygdom
  • Akut opstået sygdom
  • Mindre skader
  • Receptfornyelse
  • Lægeerklæringer

Elektronisk kommunikation​

Du kan på din læges hjemmeside – fremgår af www.sundhed.dk/find-behandler – benytte elektronisk kommunikation, herunder tidsbestilling, receptfornyelse og email-konsultation.

Åbningstid hos egen læge

Din læge har åbent i dagtimerne. En gang om ugen holder din læge desuden åbent for aftenkonsultation. I tilfælde af akut sygdom kan du komme til konsultation samme dag.

Uden for din egen læges åbningstid

Ring 1813, hvis du bliver pludselig syg, og har brug for hjælp uden for din egen læges åbningstid.
De kan fx henvise dig til en akutmodtagelse/-klinik eller sende en læge hjem til dig.

  • Akuttelefonen 1813 svarer døgnet rundt
  • Ring altid 1-1-2 ved livstruende akut sygdom eller skade

​Læges​​​​kift

Vil du skifte læge, skal du henvende dig til din kommune eller udfylde en blanket på borger.dk eller på din kommunes hjemmeside.

Redaktør