Porten til RIGET er begyndt at åbne sig

Mesterinstruktøren Lars von Trier filmer tredje sæson af kultserie-klassikeren RIGET. Ligesom i 90’erne spiller Rigshospitalet den absolutte hovedrolle. Det bliver sjovt og ikke mindst U-HYG-GE-LIGT!




Ghita Nørby var med i de første sæsoner af Lars von triers RIGET. Hun er tilbage i rollen som narkoselægen Rigmor Mortensen - nu som patient på det hospital, hun selv regerede på i en menneskealder. Foto: Henrik Ohsten.

Tændte juletræer på toppen af centralkomplekset midt i april. Rygsække hejst ned fra vinduerne på 10. sal. Graffiti på væggene i kælderen. Klassisk musik, der gjalder ud over pladsen ved forhallen. Høje skrig fra tomme hospitalsgange. Og det svenske flag til tops på flagstangen.

Der er foregået mystiske og mærkværdige ting på Blegdamsvej i den seneste tid. Heldigvis er der en nogenlunde naturlig forklaring på galskaben. Lars von Trier optager den uigenkaldeligt sidste sæson af den legendariske kult-tv-serie RIGET om det gode og det onde på Rigshospitalet – og så ved man, at alt kan ske.

Det onde har fået fodfæste

I tredje sæson af RIGET – som har fået titlen EXODUS – går Bodil Jørgensen i Fru Drusses fodspor som søvngængeren Karen, der søger svar på, hvad der er sket med karaktererne fra seriens første sæsoner. Karen går en aften i søvne og ender på mystisk vis foran Rigshospitalet. Her har det onde vundet fodfæste og lægevidenskaben har sin daglige kamp med sig selv, med svenskerne og med det overnaturlige og uforklarlige i en blanding af gys og gru og grin.

Premiere i 2022

RIGET EXODUS er produceret af Zentropa Entertainments, og NENT Group og DR er coproducenter. Serien får efter planen Danmarkspremiere på Viaplay i løbet af 2022 og lanceres som en Viaplay Original, hvorefter den efter en kort periode har TV-premiere på DR.

Serien bliver blandt andet filmet i og omkring lejede og fraflyttede lokaler på hospitalet, der ikke længere er i drift, men venter på at blive ombygget – og derfor er utilgængelige for patienter. Produktionsholdet arbejder under skærpede corona-retningslinjer, der gælder for filmproduktion, og alle skuespillere, statister og teknisk personale bliver corona-testet hver eneste dag, de er på filmsettet.

Per Christiansen: Derfor har vi åbnet dørene 

- Jeg sagde ja med det samme, da Lars von Trier for 2 ½ år siden præsenterede idéen for mig om at lave en sidste sæson af RIGET. Det gjorde jeg, fordi RIGET er en ikonisk serie. Sammen med Twin Peaks er det på mange måder alle tv-seriers moder. Den har inspireret et utal af andre serier og instruktører gennem årene. Det er en tv-serie, der har en kæmpestor plads i mange serieelskeres hjerter – ikke kun i Danmark, men i hele verden. At lægge hus til det er en fantastisk mulighed for brande Rigshospitalet udadtil, som ikke kan gøres op i penge.

Serien er jo kendt for at gøre tykt grin med lægevidenskaben. Er du ikke nervøs for, at serien latterliggør hospitalet og tegner et urealistisk billede af personalet og dets arbejde?

- Nej, det er jeg overhovedet ikke. Man skal huske på, at serien kun befinder sig i fantasiens rige, så begrænset det end måtte være. Jeg er sikker på, at folk godt kan skelne mellem fiktion og virkelighed. På Rigshospitalet har vi brede skuldre og skal kunne tåle, at der bliver gjort grin med os. Vi har ind i mellem brug for at se os selv lidt udefra gennem satire. På den måde kan vi måske lære noget nyt om os selv. Så vi er på alle måder velberedte på at tage det gode med det onde.

Bo går til hånde for von Trier

Hjernekirurg Bo Jespersen har en finger med i spillet i tredje sæson af RIGET. Faktisk har han ti fingre med. Han og kollegaen Ove Ketil Bergdal fra Afdeling for Hjerne- og Nervekirurgi har medvirket i tv-serien, mens de udfører to forskellige typer hjerneoperation på rigtige patienter – som naturligvis har samtykket til at medvirke.

- Vi havde et lille hold fra Zentropa med på operationsstuen, som filmede mine hænder, mens jeg opererede en patient for en svulst i hjernen. Optagelserne skal bruges i serien, så det ser autentisk ud, og man tror, det er skuespillerne, der opererer, mens det i virkeligheden er mine hænder, der udfører arbejdet, siger Bo Jespersen.

Snitter i ét hug

Han fortæller, at han og Ove Ketil Bergdal senere overværede den del af optagelserne, hvor skuespillere skulle agere operationspersonale. Her havde skuespillerne optagelserne fra de ægte operationer kørende på skærme ved siden af sig, så de kunne spille efter dem. Undervejs hjalp de rigtige læger blandt andet skuespillere med, hvordan de skulle placere hænderne og holde på operationsudstyret for at se ægte ud.

- Skuespillerne var for eksempel meget interesseret i, hvordan jeg lægger det allerførste snit i operationen. ”Jeg plejer at snitte ned til knoglen i ét hug”, forklarede jeg dem. Den slags detaljer, kunne de godt lide, kunne jeg fornemme, siger Bo Jespersen, der er spændt på, om de øvrige operationsfaglige detaljer, som kun han og kollegaerne normalt lægger mærke til, bliver fremstillet på den rigtig måde i serien. 

En lille flig af virkeligheden

Bo Jespersen er stolt af at have været en lille brik i tv-serien, og krydser fingre for, at tredje sæson bliver lige så stor en seersucces som de to første sæsoner fra ’94 og ’97.

- Jeg sagde kun ja til at være med, fordi RIGET har den kultstatus, den har. Det er sjovt at være med i et stykke tv-og kulturhistorie. Og så er det ekstra spændende for os i den gamle neurokirurgiske klinik, da det jo er vores afdeling, der bliver portrætteret i serien, siger han og fortsætter:

- Vi er nok lidt mere kedelige i virkeligheden, end vi bliver fremstillet i serien. Men nedenunder det karikerede og bizarre, kan jeg godt se en lille flig af både mig selv, mine kollegaer og hospitalet.

RIGETS største stik-i-rend-dreng 

Jan Krogshede og hans folk i Patient og Brugerservice har hjulpet med at klæde flere skuespillere på til at virke autentiske i rollen som hospitalsansatte. Blandt andet gav de Søren Pilmark, der spiller den kyniske læge Krogsgaard, også kaldet Krogen, et lynkursus i at håndtere en af kælderens mange palleløftere.

10 stetoskoper, 20 par gummihandsker, en liter finsprit, to kørestole, en venteværelses-sofa, en tudekop samt et utal af kitler og hvide træsko.

Det er ikke Egon Olsen, der er ved at forberede et kup på Rigshospitalet, men i stedet et lille udsnit af ønsker til hospitalsudstyr, som Zentropa har sendt til Jan Krogshede. Som funktionschef i Patient- og Brugerservice er han – godt hjulpet af sine medarbejdere fra kælderen – produktionens ’go-to-guy’, når den skal låne hospitalsrekvisitter til tv-serien.

- Filmholdet spørger ind i mellem, om vi kan skaffe de mest mærkelige hospitalseffekter. Forleden ville de låne hospitalskirkens oprindelige klokke fra 1757. Det skal vist nok bruges til at mane ånder med nede i kælderen. Jeg tog fat i kirken, hvor præsterne sagde god for det noget aparte udlån, siger Jan Krogshede, der med et glimt i øjet betegner sig selv som RIGETS største stik-i-rend-dreng. 

Så slidt som muligt

Han forklarer, at Zentropa tit leder efter rekvisitter og kostumer med en særlig form for patina, så det passer ind i seriens noget grumsede 90’er-æstetik.

- ”Har du ikke noget, der er mere slidt end det?”, spurgte deres rekvisitør mig, da jeg havde fundet noget fint og pænt arbejdstøj til dem på lageret. Så måtte jeg ud og finde uniformsdele som ellers skulle have være kasseret. Dem blev de rigtig glade for. Jo mere slidt, desto bedre, siger Jan Krogshede.


Redaktør