Bioanalytikerstuderende får brikkerne til at falde på plads

​Brætspil og digitale spil er en del af undervisningen for kommende bioanalytikere på Rigshospitalet. Det er en sjov og uformel måde at komme gennem pensum på.




Fire skriveborde er blevet skubbet sammen til et stort bord i et lille undervisningslokale på Ole Maaløes Vej. En mellemting mellem et Trivial Pursuit- og Ludo-spil ligger på bordet sammen med spillebrikker i strålende farver, terninger og laminerede spørgsmålskort – det hele flankeret af skåle med slik og frugt.
Rundt om bordet sidder otte bioanalytikerstuderende. De skiftes til at læse spørgsmål op for hinanden: 

- Hvilket antibiotika hæmmer en elongeringsfaktor, der indgår i proteinsyntesen?
- Åhh ja, hvad! Er der overhovedet noget, der hedder det?
Med et par M&M’s i den ene mundvig svarer en af de studerende på spørgsmålet:  
- Det gør Fucidin.
Den studerende, der læste spørgsmålet op, hvisker til sin sidemand:
- Vidste du det?
- Nej, men jeg kunne læse det på kortet over din skulder, siger sidemanden og alle i lokalet bryder ud i et stort grin. 

Finder huller i pensum

De kommende bioanalytikere er godt i gang med en af i alt fire-fem ’spilledage’ i løbet af semesteret. Inden denne spilledag har de alle lavet seks spørgsmål i kategorien ’Antibiotika’, der tager udgangspunkt i de studerendes pensum. På den måde bliver de kommende bioanalytikere selv inddraget i skabelsen af spillet, og det er helt afgørende, mener de studerende selv:
- Det er en rigtig god måde at lære på. Når man selv skal lave spørgsmålene, så er man jo nødt til at have forberedt sig grundigt. Jeg vil rigtig gerne vinde, og konkurrenceelementet gør, at jeg presser mig selv til at lære mere, siger Sarah Bækdahl. 

Hendes spilmakker Pernille Hovgaard nikker og uddyber:
- Det er meget socialt. Vi spiser kage og hygger os sammen. I den normale undervisning og på Campus er man meget alene med det faglige. Men når vi spiller, så bruger og hjælper vi hinanden. På den måde er det et godt supplement til undervisningen.
- På spildagen får man testet sig selv i stoffet. Man finder ud af, hvor man har huller i pensum. Jeg opdager måske, at jeg er dårlig til parasitter. Så skal mit fokus ligge der fremadrettet, siger Pernille Hovgaard.

Mere motiverede studerende 

Bag spilledagene står de to bioanalytikerundervisere Sheila Perez Rovsing Koch fra Klinisk Biokemisk Afdeling og Mette Jørgensen fra Klinisk Mikrobiologisk Afdeling. De to har brugt spil i undervisningen siden 2014, og har i forbindelse med et videnskabeligt studie fulgt en gruppe studerende særligt tæt i løbet af 2017. De ser en klar tendens, når de studerende bliver sat til at udvikle brætspil a la Ludo eller digitale spil som Jeopardy med fagligt indhold:

- De studerende bliver aktiveret til at tage hånd om deres egen læring på en helt anden måde, end når de sidder til en forelæsning. Ved at kalde det en ’spilledag’ får de en helt anden mentalitet. De bliver mere motiverede, de bliver bedre til at samarbejde, får styr på de faglige termer og bliver rystet godt sammen som faggruppe, siger Mette Jørgensen.

Sheila Perez Rovsing Koch og Mette Jørgensen har tilsammen cirka 120 bioanalytikerstuderende om året igennem et spilleforløb på forskellige semestre. De to håber på sigt at kunne overføre erfaringerne med at inddrage de studerende i skabelsen af spil til andre hospitaler og uddannelser. 




Redaktør