Apparatet, der indeholder 120.000 apparater

​Medusa holder styr på alle hospitalets apparater. Det gør det lettere, når Rigshospitalets maskinpark skal serviceres eller repareres.


Preben Sundin foran Medusa, som holder styr på Rigshospitalets maskinpark.


Drejebænk, testudstyr, loddekolber og flere skruetrækkere end øjet kan rumme. 
Medico-værkstedet i kælderen i Glostrup rummer værktøj af alle slags, men det vigtigste af dem alle ligger på en computer, fortæller elektroniktekniker Preben Sundin.
- Vores IT-system Medusa holder styr på alle apparater i regionen – omkring 120.000 og heraf 26.500 her på Glostrup-matriklen, mens der er 32.000 på Blegdamsvej. Vi er meget afhængige af det, siger Preben Sundin.
Sammen med kollegerne, som er alt fra ingeniører til smede, laver han servicetjek og reparationer på alt fra øretermometre til CT-skannere, både i værkstedet og ind i mellem ude ved selve apparatet, hvis det er for stort til at blive flyttet rundt på. 
Hver gang et apparat bliver købt, får det en lille nummerplade i form af et klistermærke med et nummer og en stregkode på og samtidig en plads i Medusa.

Papirkort, arkivskabe og blyanter

Da Preben Sundin startede i Medico-værkstedet i 1993 var det papirkort, arkivskabe og blyanter, der holdt styr på apparaterne, men i dag foregår alt digitalt. Han taster et nummer ind i Medusa.
- Jeg lavede tjek på den her i går – det er en infusionspumpe. Vi servicerer dem hvert tredje år, det er vigtigt, at den overholder leverandørens specifikationer. Her kan jeg så se hele historikken, hvornår den er købt, om den er repareret, serviceret, hvilke reservedele, der er brugt, og hvad de samlede omkostninger har været, fortæller Preben Sundin.
Bag ham står en kollega og skærer rør til et anæstesibord, mens en anden gør klar til at tjekke en speciel patientstol, og en tredje er ved at bygge en spaltelampe om fra almindelig pære til LED-lys. Alt sammen nedskrevet i Medusa – hvis ellers folk får dem registreret rigtigt, formaner Preben Sundin med en løftet pegefinger. 
- Vi køber og registrerer normalt apparaterne. Men nogle afdelinger køber selv ind, og det er ikke altid, de får dem registeret efterfølgende. Vi hjælper gerne, understreger Preben Sundin.  


Redaktør