Onkofonen – en hotline ind til kræftspecialisterne

Rigshospitalet stiller specialistviden til rådighed, så praktiserende læger og andre henvisende læger kan ringe direkte, hvis de mistænker, at en patient har en kræftsygdom



Klinikchef Lene Lundvall fra Gynækologisk Klinik er i dag udstyret med to arbejdstelefoner. Hun går naturligvis rundt med sin almindelige DECT-telefon, men derudover passer hun denne dag også klinikkens onkofon. Det er en særlig hotline målrettet privatpraktiserende speciallæger, praktiserende læger, kolleger fra andre klinikker på Rigshospitalet og fra andre hospitaler, som sidder med en patient, de mistænker for at have gynækologisk kræft.

- Idéen med onkofonen er, at kolleger fra andre specialer kan ringe direkte til en, som sidder med specialviden om gynækologisk kræft. På den måde styrer de uden om omstillinger og undgår unødvendig ventetid, forklarer Lene Lundvall.

Hotlines er den rette vej

På denne måde forsøger Rigshospitalet at stille den højt specialiserede viden, som er koncentreret inden for murene, til rådighed så tæt ved borgerne som muligt. Og en af de læger, tilbuddet er rettet mod, hilser initiativet velkomment:

-Jeg synes, at hotlines er det helt rigtige redskab for os praktiserende læger. Vores arbejdsdag er organiseret på en måde, så vi har relativt kort tid til den enkelte patient. Derfor er det essentielt for os at kunne komme direkte i kontakt med den rette person, som besidder den relevante specialviden. Jeg ser hotlines som et fantastisk sikkerhedsnet, der kan være til hjælp for både hospitalet og de praktiserende læger, lyder det fra praktiserende læge i Søborg Thomas Gorlen.

- Håbet er at få genskabt den lægefaglige dialog og komme i en tættere mundtlig kontakt med de henvisende læger. Man kan skrive rigtigt meget i en henvisning, men der er alligevel altid en risiko for, at detaljer går tabt. Vi vil gerne sikre, at patienterne kommer på det rette spor og henvises til det relevante kræftpakkeforløb helt fra starten, siger Lene Lundvall.

Bedre patientforløb

Lene Lundvall er ikke i tvivl om, at onkofonen er med til at gøre patientforløbene bedre. Blandt andet fordi en ganske kort samtale mellem den henvisende læge og specialisten i klinikken kan være med til at kvalificere henvisningen: På den måde kan man sikre sig, at patienten kommer med alle de relevante blodprøver og undersøgelser, så man kan starte den rette kræftpakke op omgående. 

- Onkofonen er med til at skabe et smidigere system, og det er helt sikkert til gavn for alle parter. Vi får mere kvalificerede henvisninger og en bedre dialog med den læge, som henviser patienten. De er på deres side sikre på at kunne få direkte kontakt med en person, der har specialviden om kræft og kan spare værdifuld tid – både for dem selv og for patienten. Så det er bare om at ringe til os, understreger Lene Lundvall.

Kort om Onkofonen

Onkofonen er et rådgivningstilbud oprettet af Region Hovedstaden. Den findes på i alt ti kræftområder.  Tilbuddet er målrettet praktiserende læger, men kolleger fra andre afdelinger og andre hospitaler er mere end velkomne til at henvende sig med spørgsmål. Onkofonen er bemandet i hverdagene fra kl. 8 til 15.

Brystkræft: 3869 7750
Urologiske kræftformer: 3869 7751
Tyk- og endetarmskræft: 3869 7752
Lungekræft: 3869 7753
Modermærkekræft: 3869 7754
Hjernekræft: 3869 7755
Hovedhalskræft: 3869 7756
Gynækologisk kræft: 3869 7757
Øvre mave-tarmkræft: 3869 7758
Hæmatologisk kræft: 3869 7759



Redaktør