Mangel på uniformer belaster klinikere

​Uniformsudleveringerne var forvandlet til kaos, da de rene uniformer ikke blev leveret som de skulle i januar. Sygeplejerske oplever, hun rammes på sin professionalisme når de rigtige uniformer mangler





- Jeg føler mig uprofessionel, når jeg ikke kan tage det rigtige tøj på. Jeg har været nødt til at gå op i en oversize busseronne og faktisk været ved at tabe mine bukser, fordi de var for store. Det er ret ubehageligt.

Sådan lyder meldingen fra Lene Biel Ruby, sygeplejerske på Hjertemedicinsk Klinik og en af de mange medarbejdere, som blev påvirket, da der var stor mangel på rene uniformer på Blegdamsvej i starten af året. 

- Det undrer mig virkelig, at vi kan bytte rundt på folks organer på det her sted, men ikke løse en opgave, som de fleste husmødre og -fædre kan løse med at få vasket tøjet til tiden. Det går ud over hygiejnen, i værste fald kan man jo smitte med multiresistente bakterier, synligt og usynligt snavs, siger Lene Biel Ruby.

Hospitalsmedhjælper Bente Gullander arbejder i uniformsbutikkerne, og hun har også undret sig:
- Vi har jo tøjet, så man tænker ind imellem, hvor i alverden er det henne? Alt tøjet har farveklatter på, som viser at det hører til på Rigshospitalet, så det er jo ikke andre steder. Når det går godt, kommer der en chauffør med rene uniformer fire gange om dagen. Vi skal helst have 30 bure hver dag. Vi oplever, det kører med store udsving, men de seneste uger har det kørt godt, fortæller Bente Gullander. 

Frustration spredes

Når uniformsdelene ikke ligger klar i de rigtige størrelser, er det frustrerende for både klinikere og personalet i uniformsbutikken. 

- Man starter i én uniformsbutik, og hvis der ikke er noget, skal jeg hen i den anden uniformsbutik. Det tager tid, og det er jo min fritid, jeg skal bruge på det, siger Lene Biel Ruby.

Bente Gullander og hendes kolleger oplever også frustrationerne:
- De fleste ved godt, det ikke er vores skyld, og er meget forstående, men der er nogle få, som er meget ubehøvlede, fortæller hun. 

Lene Biel Ruby oplever, at medarbejderne gør hvad de kan for at holde en høj omsætning af uniformer:  
- Det siges, at der er nogen, der hamstrer, men dem kender jeg ingen af, og vores skabe er så små, at der ikke er plads til meget. Nogle har måske haft et beskidt ekstra sæt liggende for at være sikre på, at der er noget.



Det er bare ikke godt nok”

7 skarpe spørgsmål til Lars Buhl, souschef, Servicecentret


1: Hvordan kan det gå til at der ikke bliver leveret nok uniformer?

Lige før jul havde Centralvaskeriet på Bispebjerg Hospital, som leverer til Blegdamsvej, et stort nedbrud på deres maskiner. De kom bagud med produktionen, og det tog helt til februar før de var med igen.


2: Kan du forstå medarbejdernes frustrationer?


Ja, det er bare ikke godt nok. Selvfølgelig skal medarbejderne ha’ rent tøj i de størrelser, der passer dem.


3: Det er ikke første gang, der er problemer - hvorfor skifter vi ikke leverandør?


Det er en politisk beslutning, at vi skal bruge regionens eget vaskeri, så det kræver en politisk beslutning, hvis vi skal skifte leverandør.


4: Hvad gør I for at undgå leveringssvigt fremover?


Vi har eskaleret sagen og drøftet den med både vaskeriet og regionen. Der har været to store episoder med leveringssvigt inden for et år, det giver en alt for stor risiko, når vores medarbejdere har brug for rent tøj.

Vaskeriet har fået til opgave at levere en beredskabsplan, så der er en plan B, hvis leverancen svigter igen. Det kunne for eksempel være en aftale om hjælp fra en anden leverandør, eller indkøb af et større buffer-lager, der kan sættes ind.


5: Hvad skal medarbejderne gøre, hvis de igen kommer i en situation, hvor de ikke kan få en ren uniform i en størrelse, de kan passe?


Det forventer vi ikke sker, nu hvor vaskeriet laver en beredskabsplan. Men vi arbejder på et internt back-up beredskab, der skal være klart inden påske, så vi selv kan træde til, hvis der alligevel er problemer, for eksempel med engangsuniformer.


6: Selv når der ikke er store leveringsproblemer oplever mange medarbejdere, at de ikke altid kan få tøj i den rette størrelse. Hvordan kan det være?


Vi har en aftale om, at vaskeriet skal levere i 95 % af vores modeller og størrelser hver dag. De sidste 5 % kan variere. Det betyder, at medarbejderne kan opleve en enkelt mangel, men så er der alternativer i andre modeller eller størrelser. 



Èt hospital – to leverandører

Blegdamsvej og Glostrup får rene uniformer fra to forskellige vaskerier – derfor var Glostrup-matriklen ikke berørt, da der var uniformsmangel på Blegdamsvej. 




Redaktør