Bevillingen på 4.225.000 kroner kommer fra Danmarks Frie Forskningsråd og skal være med til at skabe en unik platform for forskning i krydsfeltet mellem forskellige lægefaglige specialer; endokrinologien, psykiatrien og neurologien. Og det tværfaglige forskningsprojekt, pengene går til, skal i sidste ende komme gravide og psykiatriske patienter til gavn, lyder det fra legatmodtageren, seniorforsker, læge, ph.d., Vibe Gedsø Frøkjær, Neurocentret på Rigshospitalet. ser frem til at dykke dybt ned i projektet:
- Det er vigtigt, at vi som forskere går nye veje og ikke er bange for at nedbryde barrierer, men i stedet bygger bro på tværs af de - til tider - kunstige skel, vi ser mellem specialerne. Med dette projekt vil vi forhåbentlig komme tættere på en forståelse af, hvorfor og hvordan nogle gravide har hormonelle udsving, der resulterer i hjernesygdomme som fx depression efter fødsel - og om vi kan åbne det 'window of oppotunity', der er for at beskytte mod udviklingen af disse sygdomme, siger Vibe Gedsø Frøkjær.
Læs mere om Vibe Gedsø Frøkjær og projektet her >>
Se listen over årets 29 legatmodtagere under Sapere Aude-programmet her >>