Forskere finder 28 nye gener for migræne

​Forskere fra Dansk Hovedpine Center på Rigshospitalet har som del af et internationalt forskerteam udført det hidtil største genetiske studie af migræne med mere end 300.000 deltagere. Studiet har afdækket en lang række nye genvarianter, som kan være årsag til migræne.

Studiet, der netop er udgivet i det internationalt anerkendte tidsskrift Nature Genetics, fandt 44 almene genvarianter, som var forbundet med en øget risiko for udvikling af migræne. 28 af disse varianter har ikke tidligere været forbundet med migræne og har nu givet forskerne ny og vigtig viden.

-Der sker rigtig meget indenfor migræneforskningen i disse år, og Danmark er med helt i front på området. Dette er et af de helt store studier, der løfter sløret og giver håb for fremtiden, både i forhold til vores forståelse af sygdommen og udviklingen af nye behandlinger til patienter med den svært belastende sygdom migræne, siger forskningsleder Thomas Folkmann Hansen, Dansk Hovedpine Center, Rigshospitalet – Glostrup.

Migræne rammer hver sjette dansker

​Migræne er en overset folkesygdom, som rammer mere end hver sjette person i befolkningen, og udgør en væsentlig samfundsmæssig omkostning. Der er enighed om, at migræne er en lidelse i hjernen, men der er stadig stor diskussion om, hvad der udløser migræne. Her diskuteres særligt to udløsende mekanismer. Den ene er en konsekvens af uhensigtsmæssigt samspil mellem blodkarrene og nerveenderne omkring karrene. Den anden er en konsekvens af ubalance i centrale mekanismer i hjernen.

-Studiet viser, at en stor del af risikoen for udvikling af migræne sidder i gener, som er udtrykt særligt i blodkar og ikke mindst i de glatte muskelceller, der omkredser bl.a. blodkarrene. Dette fund understøtter derfor, at der er en ubalance i samspillet mellem blodkar og nerver. Studiet viste dog også, at risikoen for udvikling af migræne også findes i gener, der ikke kunne forbindes med blodkar og glatte muskelceller. Disse gener peger mod mere generelle funktionsforstyrrelser af vores celler gennem en proces kaldet oxidativ stress. Det betyder, at migræne ikke opstår som følge af en enkelt mekanisme, men flere , siger Thomas Folkmann Hansen.

Interessant er det, at forskerne ikke fandt nogen forskel på risikoen for henholdsvis migræne med og uden aura, som er de to typiske former for migræne. Hvor aura er en forstyrrelse af ens sanser, typisk synet.

Forskerne, vil med dette studie have mulighed for at undersøge de fundne migrænegener i f.eks. dyremodeller, for derved at se nærmere på de mekanismer i hjernen, hvor risikogenerne spiller en rolle, og derved være med til at lede udviklingen mod ny og bedre migrænemedicin.