Nye retningslinjer for prøvetagning skal øge patientsikkerhed

Det skal være slut med forsinkede prøver eller værre endnu: prøver der aldrig kommer frem. Derfor lanceres i december nye retningslinjer for transport af blod- og vævsprøver på Rigshospitalet. Det handler om at øge patientsikkerhed og give svar til tiden, siger centerchefbioanalytiker Lene Ørnstrup fra Diagnostisk Center
 
15. januar 2015



Forsinkede behandlinger og fejlbehandlinger kan være nogle af de uheldige konsekvenser, der opstår, når patientprøver ikke når frem i tide eller måske aldrig kommer frem. Hvert år indberettes der på Rigshospitalet utilsigtede hændelser i forbindelse med blod- og vævsprøvetagning. En række nye tiltag skal skabe sikrere arbejdsgange ved at ensrette og samle information om korrekt mærkning, pakning og forsendelse af prøver, indføre et nyt tracking-system og ved i løbet af foråret at lancere en portal med information om patientprøver.

Enkel, samlet beskrivelse

- Det er sindssygt vigtigt, at det her virker. Det handler om patientsikkerhed og om svar til tiden. For hvis prøverne ikke kommer frem, kan vi ikke stille en diagnose på patienten – og det kan have store konsekvenser, siger centerchefbioanalytiker Lene Ørnstrup fra Diagnostisk Center.

En analyse af procedurer vedrørende patientprøver, foretaget af laboratorierne i Diagnostisk Center, Piccolinetjenesten og konsulent Birgitte Enslev fra Udviklingsafdelingen på Rigshospitalet, har vist, at det er meget forskelligt, hvordan laboratorierne griber opgaven an.

- Det får os til at tænke, at vi måske ikke har informeret godt nok. Derfor besluttede vi at gå sammen alle laboratorierne i Diagnostisk Center for at lave en enkel og samlet beskrivelse af, hvordan man mærker, pakker og transporterer prøver. Det er vores opgave at gøre det nemt for klinikkerne at finde ud af, hvor de skal sende tingene hen, så vi skal gøre informationen ensartet, enkel og lettilgængelig, forklarer Lene Ørnstrup.

Fra teori til praksis

Når man læser det opslag, der er udarbejdet i samarbejde mellem klinikkerne, Diagnostisk Center, Piccolinetjenesten og Udviklingsafdelingen, er der ikke tale om såkaldt rocket science, men hvorfor er det så alligevel, at det somme tider går galt?

- Jeg tror, at det skyldes, at alle har en travl hverdag, men også at vi ikke har haft noget lettilgængelig information. Umiddelbart ser det jo meget let ud, men virkeligheden er, at hvert enkelt afsnit har haft sin egen måde at gøre tingene på, de har fx sat afleveringsbakker forskellige steder – og det ene sted har brugt en slags bakker, mens andre steder har brugt en anden slags. Og det er rent visuelt ikke let genkendeligt for de piccoliner, der afhenter prøverne, fortæller Lene Ørnstrup og tilføjer:

- Da vi skulle lave den her beskrivelse, var det derfor også rigtig vigtigt at inddrage Piccolinetjenesten (der nu skifter navn til Prøvetransporten. red) for at finde ud af, hvordan de kunne se, at tingene kunne gøres bedre. Det er blandt andet noget med at få styr på nogle små ting som afleveringsbakkerne, men overordnet handler det om at tydeliggøre, hvem der har ansvaret for hvad, siger Lene Ørnstrup.

Målinger på vej

I dag findes der ikke et præcist overblik over, hvor mange prøver, der kommer frem forsinket, eller som helt forsvinder. Derfor vil der i uge 50 blive foretaget en såkaldt baseline-måling for at finde ud af, hvordan billedet er nu. Om cirka tre måneder vil der så blive lavet endnu en måling for at se, om de ny initiativer har haft en indvirkning på tallene.

- Det er vigtigt, at vi har et nulpunkt at arbejde ud af fra, og så laver vi en audit på det efter cirka tre måneder og ser, hvordan det går. Og så retter vi henvendelse til de klinikker, hvor vi kan se, at det halter. Hvis det viser sig, at der er noget galt med vejledningen, så vil vi tilpasse den, for det skal give mening ude i klinikkerne, udtaler Lene Ørnstrup og slutter:

- Nogle gange kan ting blive så nemme, at man ikke ofrer dem meget opmærksomhed, og det tror jeg er tilfældet her. På Rigshospitalet er vi supergode til det superspecialiserede, men ikke altid så gode til helt elementære ting. Men noget, der er så vigtigt som dette, skal vi bare have til at virke, så patientsikkerheden er i top.

Den nye instruks kan læses i VIP frad. 12. december. Fra foråret 2015 kommer også en ny portal, fælles for hele Rigshospitalet, om håndtering af patientprøver.


​​
Redaktør