Neurocentret afprøver elektronisk rådgivning

Patientbehandling: Mayo Clinics elektroniske rådgivning, eConsult, er med succes blevet afprøvet på en patient i Neurocentret. Nu overvejes det, om rådgivningen skal være et tilbud på Rigshospitalet.

​​​

Overlæge Ingelise Christiansen fra Neurologisk Klinik har fået rådgivning fra den amerikanske Mayo Clinic til diagnosticering af en patient med en vanskelig diagnostiserbar nervesygdom. Rådgivningen foregik elektronisk via Mayo Clinics eConsult-system. 

Svar efter 24 timer

Forud for rådgivningen sendte Ingelise Christiansen elektronisk et resumé af patientjournalen på én side, MR-billeder, spørgsmål om behov for yderligere undersøgelser, tentativ diagnose og forslag til behandling. Efter lidt startvanskeligheder gik henvisningen igennem, og efter 24 timer kom der svar tilbage. Mayo Clinic garanterer svar inden for 72 timer.

”Når først det tekniske er på plads, specielt billedfremsendelsen, er eConsult let hurtigt og effektiv. Svaret var kort og præcist med anvisning af yderligere udredningstiltal og diagnoseforslag,” siger Ingelise Christiansen.

Overvejelser om mere brug af eConsult

Ingelise Christiansen blev inspireret til at afprøve eConsult efter et studieophold i februar på Peripheral Nerve Lab på Mayo Clinic. Her var hun tilknyttet Dr. Jim Dyck og fulgte arbejdet med patienterne i klinikken og i laboratorierne.

Det overvejes nu, om Rigshospitalet skal videre med denne rådgivningsform, indhøste yderligere erfaringer med eConsult og måske gøre det til et tilbud for hospitalets patienter og læger.


Redaktør