Der er 2 metoder til, at du som ansat i Region Hovedstaden, kan få adgang til en række systemer via din private pc, mobil eller tablet. Den ene metode angår Microsofts Office-programmer på mobil og tablet. Den anden metode angår en række andre systemer.
Det er ikke muligt at få hjælp fra CIMT Servicedesk i forbindelse med private enheder.
Office-programmer som mail, kalender, Teams
Du tilgår Microsoft Office-programmerne på mobil og tablet via fx Outlook og Teams-appen. På pc kan du tilgå mail og kalender via webmail.
l
Mobil og tablet: Via Outlook-appen m.fl.
Du kan kun læse arbejdsmail og kalender i Outlook-appen. Det kan ikke ske i mobilen eller tablettens egne apps til mail og kalender. Du kan bruges Teams via teams-appen.
For at få adgang, skal du installere en ekstra kode, der beskytter Office-apps. Sikkerhedstiltaget giver ikke regionen eller andre adgang til fx sms'er, mails eller billeder.
Det kræver at din mobil er opdateret og ikke for gammel. Du skal hente appen Microsoft Authenticator og Outlook og evt. Teams.
Vejledning Android
Vejledning iphones
Du kan finde en grundigere vejledning på intranettet. Søg efter "Microsoft Intune".
Pc: Mail og kalender via webmail
Skal du læse mail og se din kalender på en privat pc, skal du bruge webmail.
For at få adgang til webmail fra privat pc skal du installere og tilmelde dig sikkerhedsappen Entrust Identity på din mobil. Appen har ikke adgang til indhold, men spytter en talkode ud til dig hver 30. sekund, som du så indtaster i webmail på din pc.
Har du Entrust Identity går du på webmail her: https://outlook.office.com/mail
Har du ikke Entrust Identity skal du hente den i App Store eller Play Store. Af sikkerhedsårsager skal du efter download aktivere appen, når du er fysisk på arbejde. Det kræver, at du sætter dig ved en arbejdscomputer med forbindelse til arbejdsnetværket med din mobil og gennemgår instruktionen nøje.
Instruktionen finder du på intranettet ved at søge på "Entrust" på intranettet.
Andre systemer og programmer (ikke Office)
Som ansat i Region Hovedstaden kan du tilgå systemer fra din private pc, tablet eller mobil, men det kræver, at du forinden har hentet sikkerhedsappen Entrust Identity. Appen giver dig et ekstra sikkerhedslogin, som du skal bruge for at kunne logge på.
Det kan være en god idé at downloade Entrust Identity-appen til din mobil, da du typisk har den med dig. Hvis du skal arbejde hjemmefra på din pc eller fx skal på intranettet i toget, så kan du bruge appen på din mobil til at få adgang.
Sådan downloader du appen Entrust Identity
Du kan hente Entrust Identity-appen i App Store eller Play Store. Af sikkerhedsårsager skal du efter download aktivere appen, når du er på arbejde. Det kræver, at du sætter dig ved en arbejdscomputer med forbindelse til arbejdsnetværket med din mobiltelefon og gennemgår instruktionen nøje.
Instruktionen finder du på en arbejdscomputer ved at søge på "Entrust" på intranettet.
Adgang via Virtuel arbejdsplads (VA) og Entrust Identity
Flere af de almindelige systemer/programmer finder du i Virtuel Arbejdsplads (VA). Det kan fx være Sundhedsplatformen, arbejdsmail (Outlook), VIP og drev.
Du tilgår VA med dette link: https://va.regionh.dk
Du åbner din Entrust Identity-app på mobilen, så den er klar. Hver kode holder i 30 sekunder. Via linket til VA logger ind med dit brugernavn og kode. Herefter bliver du bedt om den 6-cifret talkode fra Entrust-appen. Du skriver talkoden fra mobilen ind og logger på.
Tilpasning af skrivebordet på VA – tilføj flere programmer
Når du er logget ind i VA kan du tilgå en række af de mest udbredte programmer. Men du kan også selv tilpasse skrivebordet og hente flere programmer. Det gør du ved at klikke på ikonet for Softwareshoppen inde i den Virtuelle Arbejdsplads. Her får du en oversigt over de programmer, som er mulige at hente ind i VA. Programmerne har 'VA' tilføjet efter navnet.