Ofte stillede spørgsmål

​Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål i forbindelse med undersøgelse og behandling i Dansk Center for Søvnmedicin.

1. Hvordan kan jeg blive undersøgt hos jer?
Hvis du gerne vil undersøges hos os, skal du kontakte din egen læge, som kan henvise dig til en undersøgels e hos os, hvis der er behov for dette. Man kan ikke selv kontakte afdelingen for at få en tid. ​​
2. Har I modtaget min henvisning?
Vi sender dig en tid indenfor 8 hverdage efter, vi har modtaget en henvisning fra din læge. Hvis du ikke har modtaget en indkaldelse fra os 14 hverdage efter, du er blevet henvist, kan du kontakte os. Husk at tjekke både din fysiske postkasse og din e-boks. 
3. Hvornår hører jeg fra jer?

a) Skal du have en tid hos os, afsender vi denne indenfor 8 hverdage efter vi har modtaget henvisningen fra din læge. Husk at tjekke både din fysiske postkasse og din e-boks.

b) Har du sendt os en mail, vil du høre fra os indenfor 5 hverdage.

c) Venter du på svar på en undersøgelse: Vi tilstræber, at den læge, der har henvist dig til undersøgelsen, får svar på din undersøgelse indenfor 5 uger. Nogen gange kan der gå længere tid. Har den henvisende læge ikke fået svar på din undersøgelse indenfor 5 uger, er du velkommen til at ringe til afdelingen eller sende en mail. Er der grund til yderligere undersøgelse og/eller behandling vil du modtage et indkaldelsesbrev fra os. Modtager du et indkaldelsesbrev fra os, skal du altså ikke have svaret fra den henvisende læge. 

4. Hvordan hører jeg fra jer?
Du vil modtage en indkaldelse i din e-boks eller i din postkasse. 
5. Jeg har glemt hvornår, jeg skulle komme hos jer, og mit brev er væk. Hvad gør jeg?
Start med at tjekke om du har modtaget indkaldelsen i din e-boks. Så har du oplysningen der. Har du helt mistet oplysningen, er du velkommen til at ringe til afdelingen for at få oplyst din tid. Du kan benytte telefonnummer 3863 2505 mandag til torsdag kl. 8-15; fredag kl. 8-14:30.
6. Hvordan kan jeg rykke eller aflyse min tid?

Meld afbud til din tid i Neurofysiologisk Klinik på siden "Meld afbud" .  

Her kan du aflyse en tid og/eller bede om en ny tid.  

Skriv evt. en besked til os i feltet "Eventuelle kommentarer". 

Du kan også ringe til os på telefonnummer 3863 2505 mandag til torsdag kl. 8-15; fredag kl. 8-14:30.​

7. Hvorfor skal jeg møde så tidligt til en ambulant CRM undersøgelse?
Du skal møde op til undersøgelsen på det tidspunkt, der er angivet i dit indkaldelsesbrev. Hvis du har fået en tidlig tid, skyldes det, at vi er en afdeling, der har åbent i dagtiden, og derfor må udføre vores arbejdsopgaver i dagtiden. Kvaliteten af undersøgelsen højnes markant, når vi sikrer os, at udstyret er korrekt monteret, inden du tager hjem.
8. Hvorfor skal jeg møde så tidligt til en søvnundersøgelse under indlæggelse?
Du skal møde op til undersøgelsen på det tidspunkt, der er angivet i dit indkaldelsesbrev. Hvis du har fået en tidlig tid, skyldes det, at vi er en afdeling, der har åbent i dagtiden, og derfor må udføre vores arbejdsopgaver i dagtiden. Det er kun personale fra vores afdeling, der er kvalificeret til at sætte undersøgelses-udstyret på dig. 
9. Jeg tager medicin. Skal jeg blive ved med det, mens jeg får foretaget søvnundersøgelse?
Hvis du tager medicin, skal du som udgangspunkt fortsætte med det under din søvnundersøgelse. Hvis du tager visse former for lægemidler mod allerede kendt søvnsygdom, får vi det bedste resultat af undersøgelsen, hvis du holder pause fra medicinen. Du kan se hvilke præparater, det drejer sig om i vores patientpjece om "Medicin under søvnundersøgelse", som du finder under "Patientinformation". Tager du den nævnte medicin af anden grund ex. depression, skal du fortsætte med at tage den. Du er velkommen til at ringe til afdelingen, hvis du er i tvivl.
10. Hvor skal jeg møde op, hvis jeg skal til en søvnundersøgelse?

a) Skal du have foretaget søvnundersøgelsen under indlæggelse, skal du møde op i Neurologisk Klinik, N38, på Rigshospitalet - Glostrup.

b) Skal du have foretaget søvnundersøgelsen ambulant dvs. sove hjemme hos dig selv, skal du møde op på Dansk Center for Søvnmedicin, afsnit 55, Grøn opgang, indgang 5, 5 sal. 

11. Er man bundet til sengen hele dagen, når man skal have foretaget en søvnundersøgelse under indlæggelse?
Nej, du er ikke bundet til sengen hele dagen. Du kan bevæge dig frit rundt på undersøgelsesstuen under din indlæggelse. ​
12. Kan jeg se fjernsyn under min indlæggelse?
Ja, du kan godt se fjernsyn under din indlæggelse. Kl. 23 skal fjernsynet dog slukkes, så det ikke forstyrrer din nattesøvn.
13. Må jeg tage en bærbar computer med, når jeg skal indlægges?
Ja, du må gerne have din bærbare computer med, når du er indlagt. Kl. 22 skal din computer dog slukkes, så den ikke forstyrrer din nattesøvn og/eller undersøgelsen.
14. Er der trådløst internet, som jeg kan benytte under min indlæggelse?
Ja, der er trådløst internet på hele hospitalet. Hvis du har behov for en kode, skal du spørge personalet på afdelingen.
15. Får jeg noget at spise under min indlæggelse?
Ja, der er fuld forplejning under indlæggelsen.
16. Må jeg gå udenfor under min indlæggelse?
Ja, du må gerne gå en lille tur udenfor, men som udgangspunkt skal du opholde dig på afdelingen, du er indlagt på.
17. Må man gå hjem i løbet af dagen/aftenen/natten, hvis man bor lige i nærheden?
Nej, du må ikke forlade hospitalet i løbet af din indlæggelse
18. Kommer der en læge og tilser mig under min indlæggelse?
Når du bliver indlagt, vil du møde en læge fra Neurologisk Afdeling, som undersøger dig og stiller dig nogle spørgsmål. Derefter skriver lægen i din journal. Lægen, der skriver journal, er fra Neurologisk Afdeling og er derfor ikke søvnspecialist. Hvis du har specifikke spørgsmål angående søvn, skal du rette henvendelse til vores personale, som sætter udstyr på dig. Hvis det er lægelige spørgsmål, kan du få dem besvaret, når du kommer ind til svar på din undersøgelse. 
19. Hvor sendes svaret på min undersøgelse hen?
Svaret på din undersøgelse sendes til den læge, der har henvist dig til undersøgelse hos os. Du modtager et brev fra os, når henvisende læge har fået svaret. Du skal så kontakte henvisende læge for at få svaret. Hvis der er grund til yderligere undersøgelse og/eller behandling, vil du modtage et indkaldelsesbrev fra os. Modtager du en indkaldelse fra os, skal du altså ikke have svaret fra den henvisende læge.
20. Hvornår får jeg svar på min undersøgelse?
Vi tilstræber, at den læge, der har henvist dig til undersøgelsen, får svar på din undersøgelse indenfor 5 uger. Nogen gange kan der gå længere tid. Har den henvisende læge ikke fået svar på din undersøgelse indenfor 5 uger, er du velkommen til at ringe til os eller sende en mail til afdelingen. Er der grund til yderligere undersøgelse og/eller behandling vil du modtage et indkaldelsesbrev fra os. Modtager du et indkaldelsesbrev fra os, skal du altså ikke have svaret fra den henvisende læge.  
21. Min læge har ikke modtaget svar fra jer. Hvad gør jeg?
Vi tilstræber, at den læge, der har henvist dig til undersøgelsen, får svar på din undersøgelse indenfor 5 uger. Nogen gange kan der gå længere tid. Har den henvisende læge ikke fået svar på din undersøgelse indenfor 5 uger, er du velkommen til at ringe til os eller sende en mail til afdelingen. Er der grund til yderligere undersøgelse og/eller behandling vil du modtage et indkaldelsesbrev fra os. Modtager du et indkaldelsesbrev fra os, skal du altså ikke have svaret fra den henvisende læge.
22. Jeg har problemer med min CPAP behandling. Hvad gør jeg?
Du er velkommen til at ringe til sygeplejerskerne på telefonnummer 3863 4201 (mandag, tirsdag, torsdag og fredag mellem kl. 13 og 14). Ringer du udenfor telefontid, kan du lægge en besked på telefonsvareren. Så ringer de tilbage til dig. Du er også velkommen til at sende en mail til afdelingen på glo-sovn@regionh.dk. Sygeplejerskerne får så din mail og svarer dig pr. mail eller telefon. Hvis du lægger en besked på telefonsvareren eller sender en mail, er det vigtigt, at du tydeligt oplyser dit fulde navn og adresse, din fødselsdato og dit telefonnummer, så vi kan få fat i dig, og så vi har mulighed for at forberede svar til dig.
23. Mit CPAP apparat er gået i stykker. Hvad gør jeg?
Du er velkommen til at ringe til sygeplejerskerne på telefonnummer 3863 4201 (mandag, tirsdag, torsdag og fredag mellem kl. 13 og 14). Ringer du udenfor telefontid, kan du lægge en besked på telefonsvareren. Så ringer vi tilbage til dig. Du er også velkommen til at sende en mail til afdelingen på glo-sovn@regionh.dk. Sygeplejerskerne får så din mail og svarer dig pr. mail eller telefon. Hvis du lægger en besked på telefonsvareren eller sender en mail, er det vigtigt, at du tydeligt oplyser dit fulde navn og adresse, din fødselsdato og dit telefonnummer, så vi kan få fat i dig, og så vi har mulighed for at forberede svar til dig.
24. Kan jeg få en ny tid til CPAP kontrol?​
Ja, du kan bruge afbudsmailen på vores hjemmeside. Så sender vi dig en ny tid til CPAP kontrol. Du må meget gerne skrive en besked til os i feltet "Eventuelle kommentarer". Du kan også ringe til sygeplejerskerne på telefonnummer 3863 4201 (mandag, tirsdag, torsdag og fredag mellem kl. 13 og 14). Ringer du udenfor telefontid, kan du lægge en besked på telefonsvareren. Så ringer vi tilbage til dig. ​
Redaktør