Søvnapnø, behandling

​Dansk Center for Søvnsygdomme behandler søvnapnø. Læs mere om behandlingen. 

Hvordan behandles søvnapnø?

Almindelig snorken uden tegn på søvnapnø og uden væsentlige dagsymptomer skal almindeligvis ikke behandles. I enkelte tilfælde af snorken med ingen eller beskeden søvnapnø kan der eventuelt foretages kirurgisk indgreb fx på den bløde gane eller korrektion af forsnævringer i næsen. 

Der bør foretages kontrol efter behandlingen af vejrtrækningen under søvn for at sikre at behandlingen havde den ønskede effekt.

Børn med svær snorken eller søvnapnø kan behandles med fjernelse af mandler eller polypper.

Den mest anvendte behandling af især voksne med OSAS er i dag CPAP (continuous positive airway pressure), der er en overtryksbehandling med luft givet på en ansigtsmaske, som dækker næsen. Behandlingen medfører ophævelse af vejrtrækningspauserne, normalisering af søvnen og bedring af dagfunktionen. Behandlingen accepteres af cirka ¾. 

Bivirkningerne er først og fremmest gener ved masken, tåreflåd, tørre slimhinder. Udover effekten på søvn og vejrtrækning, har CPAP-behandling også ofte en gavnlig effekt ved forhøjet blodtryk, type 2 sukkersyge (gammelmandssukkersyge), uregelmæssig hjerterytme m.m. hos OSAS-patienter. 

Alt i alt kan man sige, at CPAP-behandlingen giver en nedsat stress-påvirkning af kroppen, hvilket også kan måles på puls og blodprøver. Ydermere får overvægtige OSAS-patienter ofte lettere ved at tabe sig efter opstart af CPAP-behandling, hvilket blandt andet skyldes det større psykiske overskud på grund af den bedre søvn.​​
Andre behandlingsmuligheder omfatter blandt andet tandskinner, men kun få kan acceptere disse.​​

Introduktion til CPAP-behandling 

Se vores video-introduktion til CPAP-behandling (link, åbner i ny fane) 

Hvad kan du selv gøre?

Der er en række råd, som kan lette livet for personer med søvnapnø:

  • Cirka halvdelen af personer med obstruktiv søvnapnø er overvægtige. Vægtreduktion kan bedre søvnapnø hos overvægtige.
  • Dyrk regelmæssig motion. Dyrk dog ikke sport lige før sengetid da dette nedsætter søvnkvaliteten.
  • Undgå alkohol før sengetid.
  • Sovemidler kan forværre søvnapnø og bør ikke tages.
  • Rygning øger risikoen for hjerte-karsygdomme og bør undgås.
  • Passiv rygning er forbundet med snorken, søvnapnø og andre vejrtrækningsforstyrrelser hos børn. Børn bør derfor ikke udsættes for passiv rygning.

Om søvnapnø

Læs om sygdommen på "Søvnapnø" (link, åbner i ny fane)

Ofte stillede spørgsmål 



Redaktør