CPAP-behandling, ofte stillede spørgsmål

​Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om CPAP-behandling i Dansk Center for Søvnsygdomme.


Jeg har problemer med min CPAP behandling. Hvad gør jeg?

Du er velkommen til at ringe til sygeplejerskerne på telefonnummer 38 63 42 01 (mandag, tirsdag, torsdag og fredag mellem kl. 13 og 14). Ringer du udenfor telefontid, kan du lægge en besked på telefonsvareren. Så ringer de tilbage til dig. 

Eller send en besked via MinSP find link under Kontakt (link, åbner i ny fane)

Det er vigtigt, at du tydeligt oplyser dit fulde navn og adresse, din fødselsdato og dit telefonnummer, så vi kan få fat i dig, og så vi har mulighed for at forberede svar til dig.  



Kan jeg få en ny tid til CPAP-kontrol?

​Ja. Du kan sende afbud via MinSP, så sender vi dig en ny tid til CPAP-kontrol. Eller ring til Dansk Center for Søvnsygdomme, se under Kontakt (link, åbner i ny fane). 
Ringer du udenfor telefontid, kan du lægge en besked på telefonsvareren. Så ringer vi tilbage til dig. 



Mit CPAP-udstyr er gået i stykker, hvad gør jeg?

Du kan få nye masker, filtre og slanger til din CPAP-maskine, hvis de gamle er slidt hos Hjælpemiddeldepotet. Masken holder typisk et år.  

Vi må i henhold til Region Hovedstadens regler kun sende udstyr til dig, hvis du bor på Bornholm eller er berettiget til kørsel for at komme herind.

Kontakt Hjælpemiddeldepotet 

Indgang 11
Valdemar Hansens Vej 10
NB! Indkørsel fra Kindebjergvej
2600 Glostrup, 
Åbningstid: kl. 8.00 – 15.00, alle hverdage 

Telefon: 38 63 23 47
Telefontid: kl. 08.00 -15.00, alle hverdage 



Min maske er utæt, hvad gør jeg?

Der kan være flere årsager til, at din maske er utæt. Det kan bl.a. skyldes forkert størrelse, manglende tilpasning eller, at masken er slidt.

Du kan justere din maske ved at stramme remmene, så masken sidder tæt.

Hvis det ikke hjælpe kan du kontakte sygeplejerskerne. Se under Kontakt (link, åbner i ny fane) 



Behandlingen giver mig gener i næse, mund eller svælg. Hvad kan jeg gøre?

Tørhed i næsen og munden eller løbenæse er en meget hyppig gene, når du starter på CPAP-behandlingen.

Prøv at skylle næsen med saltvand eller brug næsespray med saltvand. Næseborene kan smøres med olie eller vaseline. Hvis generne fortsætter udover de første uger, kan du få koblet en fugter på maskinen.

Hvis din mund tørrer ud, er det særlig vigtigt, at du har en god mundhygiejne. Bakterier trives i en tør mund, hvilket kan give huller i tænderne.



Hvorfor bliver jeg øm i nakke og skuldre?

Nogle får spændinger i nakke, bryst og skuldre ved start på CPAP-behandling. Dette forsvinder efter en til to uger. Hvis det er generende for dig, kan du tage smertestillende håndkøbsmedicin.



Hvorfor får jeg luft i maven?

Nogle oplever luft i maven om morgenen, hvilket skyldes, at noget af luften presses ned i maven. Det kan hjælpe at sove med hovedet lidt løftet.

Hvis problemet fortsætter, kan det være tegn på slap mavemund, og du har måske brug for syreneutraliserende behandling via egen læge.



Masken giver røde mærker, hvad gør jeg?

Der er almindeligt at have lidt røde mærker fra masken om morgenen. Hvis de ikke forsvinder efter højst en time, kan du prøve at løsne masken. Vær desuden opmærksom på at holde masken og ansigtet rent. Hvis du får eksem, knopper eller sår fra masken, har du måske brug for en anden maske.



Hvor lang tid tager det at vænne sig til masken?

Du skal formentlig vænne dig til at sove med masken, og derfor er det vigtigt, at du ikke giver op efter de første par dage. Hvis du har problemer med at trække vejret igennem masken, kan du tage den på, mens du er vågen, så du vænner dig til det.

Der er stor forskel på, hvornår effekten af behandlingen kan mærkes. Nogle har god effekt fra starten, mens andre ikke oplever nogen særlig effekt før efter flere uger.



CPAP-maskinen stiger i tryk, hvad gør jeg?

CPAP-maskinen regulerer helt automatisk lufttrykket natten igennem efter dit behov. Dette betyder, at hver gang dine luftveje lukker til, vil trykket stige og på den måde holde dine luftveje åbne, så du ikke holder pauser i vejrtrækningen.

Hvis du vågner ved trykstigningen, kan du trykke på Rampe- knappen, hvorefter maskinen starter forfra ved det lave tryk.

Hvis du gentagne gange vågner i løbet af natten pga. trykstigninger, kan det i nogle tilfælde hjælpe at sænke maxtrykket lidt. Dette skal gøres efter aftale med en sygeplejerske.



Masken passer ikke til slangen. Hvad gør jeg?

Hvis masken ikke passer til slangen skyldes det, at der sidder en hvid eller grå plastikstuds inde i slangen. Den hører til den gamle maske og tages ud i forbindelse med udskiftning af maske.

Den fjernes ved at sætte den gamle maske på og "knække" slange og maske fra hinanden.



Problemer med fugteren, hvad gør jeg?

Har du problemer med, at fugteren ikke giver dig fugt nok, kan det hjælpe at ændre indstillingen for at øge fugtniveauet. 

Hvis vandniveauet slet ikke falder, kan fugteren være defekt. Det kan også skyldes, at fugteren ikke behøver så meget vand, da luften allerede indeholder det fugt, der er behov for.

Se også under Patientinformation "Brug og vedligeholdelse af fugter til CPAP-apparat" (Link, åbner i ny fane)



Kan jeg tage CPAP-maskinen med på rejse?

Du kan tage maskinen med overalt. Skal du passere en landegrænse eller rejse med fly, anbefaler vi, at du medbringer et rejsebrev på engelsk, der forklarer om udstyret. Ved flyrejser har du krav på at få dit CPAP-udstyr med som ekstra håndbagage, hvilket vi anbefaler, da det sikrer, at maskinen når frem til dit bestemmelsessted og maskinen bliver behandlet forsigtigt. Hvis du ikke har fået udleveret rejsebrevet eller har mistet det kan du kontakte os for at få tilsendt et nyt.



Indlæggelse på hospitalet, hvordan skal jeg forholde mig?

​Du skal altid medbringe CPAP-udstyret, hvis du skal indlægges. Inden narkose er det vigtigt at oplyse, at du har søvnapnø og er i CPAP-behandling.




Redaktør