Kronisk lungesygdom BPD
(BPD - Bronko pulmonal dysplasi). BPD er
en kronisk lungesygdom, som forsinker udviklingen af sutte-synke-rytmen og
synke-vejrtræknings-rytmen, og sygdommen forlænger overgangen fra sonde til
bryst/flaske. De dårlige lunger betyder, at der kan blive fald i blodets indhold
af ilt (desaturation) under måltidet. Det kan gøre barnet bange. Barnet spiser
og vokser dårligere. Børn med BPD har ofte også refluks.
Risikoen for alle de ovenstående problemer er omvendt
proportionalt med barnets gestationsalder, hvilket betyder, at ekstremt for
tidligt fødte har størst risiko.
Men selv hos børn født efter 32-37 graviditetsuge,
kan man i 1-års alderen se tegn på koordinationsproblemer, når de drikker (de
har behov for flere vejrtræknings pauser end børn født til tiden).
Ikke-organiske spiseforstyrrelser
Ikke organiske spiseforstyrrelser, kan skyldes en forstyrrelse i barnets
mentale eller følelsesmæssige regulering. Forstyrrelserne kan f.eks. opstå som
reaktion på et forstyrret forældre-barn forhold. Dette kan skyldes, at
forældre-barn forholdet er præget af usikkerhed, ængstelse eller overinvolvering
hos forældrene og manglende fornemmelse for barnets behov og reaktioner. I
sjældne tilfælde kan forstyrrelsen skyldes en psykiatrisk lidelse eller mental
retardering hos barnet.
Ofte kan man ikke finde en
årsag
Der er mange tilfælde, hvor man ikke kan finde nogen sandsynlig
årsag trods grundig undersøgelse af barnet og en omhyggelig vurdering af barnets
situation.
Konsekvenser
Et barn med
spiseproblemer er i risiko for at blive fejlernæret, få fysiske gener, forsinket
mental, motorisk og sproglig udvikling og risiko for at blive lille af vækst.
Problemer med spisning kan i sig selv føre til et anstrengt forhold mellem barn
og forældre, og risiko for problemer med adfærd og regulering af følelseslivet.
Konsekvenserne afhænger af barnets alder
I småbørnsalderen kan spiseproblemer forårsage, at
barnet udvikler en dårlig regulering af følelseslivet, får en forsinket
udvikling af motorik og sprog og vokser dårligere end forventet.
Førskolebørn har flere adfærdsproblemer såsom
hyperaktivitet og tvangshandlinger, flere psykologiske problemer såsom general
nervøsitet og tilknytningsproblemer, samt flere somatiske problemer (ondt i
benene, hovedpine og træthed).
Generelt er familiens velbefindende ofte påvirket af
spiseproblemerne. Forældre fortæller om en øget bekymring for barnets
velbefindende. De oplever, at barnet har mindre madglæde og mere stress,
nervøsitet og depression.
Hvordan går det børn, som har spiseproblemer i
spædbarnsalderen?
Spiseproblemer optræder hos både børn født til tiden
og børn, der er født for tidligt.
Et observationsstudie gennem mange år af 25 børn født
til tiden, uden organiske sygdomme, men med betydelige spiseproblemer, da de var
mellem 3 og 12 mdr. (Dahl studierne (1987-2005 i Sverige) viste at:
I den tidlige fase, hvor børnene var 3-12 mdr, var
der 3 typer af problemer:
Spiseværing
Kolik
opkastning
Børn med spiseværing afviste mad eller spiste
langsomt med mange afbrydelser. Deres mødre brugte forskellige strategier -
lokke, distrahere eller tvinge - for at få barnet til at spise.
Børn med kolik spiste ivrigt, men på en anspændt og
utålmodig måde. De kontrollerede selv, hvor hurtigt de indtog maden. En
tredjedel af disse børn viste også spisevægring.
I alle grupper oplevede forældrene, at de selv var de
eneste, der kunne få barnet til at spise. De havde typisk udviklet
måltidsritualer, og hverken forældre eller barn så ud til at glæde sig over
måltidet.
Ved 2 årsalderen havde de kolikrelaterede problemer
løst sig, mens der stadig var spiseproblemer hos en tredjedel af børnene, som
havde haft opkastninger og hos to tredjedele af de børn, som havde haft spisevægring.
Af de børn, der fortsat havde spiseproblemer ved 2 år, havde ingen udviklet en
neurologisk sygdom, men de havde flere infektioner og adfærds- og psykologiske
problemer end almindeligt, og flere led af raserianfald. Familierne havde
isoleret sig, og børnene voksede dårligt.
Ved 4 årsalderen var væksten bedre, selvom børnene
forsat var små. 71 % havde forsat spiseproblemer (kræsenhed, langsomt spisende,
eller viste ved måltiderne).
Ved 16 årsalderen viser studiet af de samme børn
ingen markante forskelle på de børn, som havde spiseproblemer i den tidlige
barndom og andre jævnaldrende. Specielt var der ingen forbindelse mellem tidlig
spiseværing og spiseforstyrrelser som ung.
Hvordan får forældrene barnet til at spise?
Spisning er noget af det første, forældre 'forhandler' med deres barn.
De fleste forældre er med til at regulere barnets indtagelse af mad. De
bestemmer, hvad barnet har brug for, hvad barnet selv kan gøre, og hvor der
behøves hjælp.
Mor og far beslutter, hvilken sut, der sættes på
flasken, hvilken type mad barnet skal have, hvornår barnet skal have mad, i
hvilken stilling maden skal indtages, hvordan de vil hjælpe barnet i gang med
måltidet, hvor længe måltidet skal vare, og hvordan det afsluttes.
Studier har dokumenteret de udfordringer, forældrene
står overfor, når de skal give deres tidligt fødte børn mad. Den første måned
barnet selv spiser al sin mad, har børn født for tidligt mindre energi, de viser
færre tegn på, hvad de har brug for, og de responderer mindre på den, som mader
dem. I denne periode opmuntres børnene ofte til at spise, selv om de er for
trætte eller umodne til at spise selv.
Sammenlignet med mødre til børn født til termin,
bruger mødre til tidligt fødte børn mange strategier for at få deres børn til at
spise. De bruger mere tid på at opmuntre barnet, de ser mere på deres barn, de
roser barnet for at spise, de venter kortere tid mellem skefuldene, og de mader
barnet, når det åbner munden for at tale. Studiet viser, at de tidligt fødte
børns spiser ligeså meget som børn født til termin. Det betyder, at moderens
arbejde for at få barnet til at spise er nødvendigt, for at barnet skal få den
samme mængde mad indenbords.
Strategierne til at opmuntre det for tidlige fødte
barn til at spise virker altså efter hensigten med hensyn til at få barnet til
at øge vægten, men der er risiko for at de samme strategier forsinker
udviklingen af barnets egen regulering af appetit og spisning.
Spiseproblemer set over tid
Som børn
udvikler sig, vil problemerne også ændre sig. Barnet og/eller forældrene finder
strategier, som virker. Nogle af de strategier, som virker på kort sigt, viser
sig desværre at have negative konsekvenser på længere sigt.
For eksempel kan for tidligt fødte børn, der får
flaske, udvikle en sutteteknik, hvor barnet kontrollerer mælkestrømmen, så
mælken vil løbe ud af mundvigene, hvis hastigheden er større end barnets
synkeevne. Denne teknik hindrer, at barnet får mælk i luftvejene, men kan på
længere sigt medføre en svag udvikling af mundens muskler og dermed give
problemer, når barnet skal spise af en ske.
Spiseproblemer og adfærd
Hovedparten af
vedvarende spiseproblemer hænger sammen med bestemt adfærd (dvs. har en
adfærdskomponent), og de fleste behandlingsprogrammer for førskolebørn med
spiseproblemer har fokus på at genoptræne barnets accept af mad.
Spiseproblemer, som i begyndelsen har en organisk
årsag, som for eksempel refluks eller træthed pga. BPD, kan senere udvikle en
adfærdskomponent. Når den organiske årsag forsvinder, kan det ske at
spiseproblemet varer ved, fordi barnet har tilegnet sig en bestemt adfærd. En
efterundersøgelse af børn med refluks viste, at 20% af børnene forsat havde
spiseproblemer, selvom de ikke længere havde refluks.
Forekomst
I et stort engelsk prospektivt
populationsstudie, hvori mere end 14.000 børn indgik, var forekomsten af
spiseproblemer efter en-månedsalderen sjælden (mindre end 3,5%), men i gruppen
af børn født før udgangen 37.svangerskabsuge var den næsten 10%, og hos børn med
lav fødselsvægt var hyppigheden af spiseproblemer ca. 20%.
Spiseproblemer må derfor siges, at være en hyppig
følge af for tidlig fødsel. Men vigtigt at huske på, at problemerne ændrer sig,
som barnet udvikler sig, og at de fleste spiseproblemer vil forsvinde, som
barnet vokser og udvikler sig.
Fagligt ansvarlig redaktør: Professor Gorm Greisen
08/02-2016
© Copyright Rigshospitalet,
Videnscenter for Tidligt Fødte Børn.