Observationer
Når I er derhjemme, kan vi ikke på samme måde overvåge dit barn med måling af temperatur, blodtryk og puls, selvom vi fortsat har ansvaret for dit barns tilstand og behandling.
Du skal derfor være særlig opmærksom på:
Feber
Du skal kontakte afdelingen, hvis dit barn får temperaturforhøjelse:
- Ved temperatur på 38,5 °C ved en enkelt måling. Hos stamcelletransplanterede patienter ved temperatur på 38,0.
- Ved 38 °C ved to målinger med minimum 1 times interval
Kuldskærhed eller kulderystelser vil ofte være tegn på begyndende feber. Det er vigtigt at dit barn ikke lige inden måling af temperatur har drukket noget koldt eller varmt.
Allergiske reaktioner
Det er heldigvis sjældent at børn og unge reagerer med overfølsomhed overfor medicin, men risikoen er altid til stede, når der gives medicin direkte i en blodåre.
Du skal derfor være opmærksomme på, om der kommer udslæt, kløe eller andre overfølsomhedsreaktioner.
Skulle dette være tilfældet er det vigtigt at du tager kontakt til afdelingen eller ved alvorlige reaktioner, såsom vejrtrækningsbesvær, hjertebanken eller bevidsthedspåvirkning, ringer 112. Afhængig af medicin og diagnose kan det være nødvendigt, at få medicin med hjem til overfølsomhedsreaktioner.
Barnets almene tilstand
Du skal kontakte afdelingen hvis dit barn bliver dårligere når I er hjemme, end da I var indlagt på afdelingen f.eks. hvis dit barn er mere sløvt, ikke vil spise og drikke eller er mere irritabel.
Drop (Intravenøst kateter)
Det er vigtigt at observere og pleje droppet/katetret. Der findes forskellige typer af drop og du finder skriftligt materiale angående de forskellige typer under ”skriftligt materiale”. Observation og pleje af droppet er ikke det samme som ”anvendelse”. Og derfor finder du en særskilt vejledning om anvendelsen.
Pumpen
Hvis dit barn har en pumpe, skal du tjekke om pumpen kører på de tidspunkter den er indstillet til. Du skal også være opmærksom på om den melder alarm. Alarmen består af biplyde.
Hvis du konstaterer at der er noget galt eller pumpen alarmerer kan du forsøge at løse problemet ved hjælp af ”Quick problemløser” eller kontakte personalet, se ”Kontakter i forbindelse med hjemmebehandlingen”.