Hvad kan jeg gøre for at undgå rygsmerter?

​Undersøgelser har vist, at det er vigtigt at holde sin ryg i god form, hvis man vil undgå rygsmerter. Stærke ryg- og bugmuskler er afgørende for, at ryggen fungerer normalt og ikke belastes forkert.

Det er derfor vigtigt at motionere regelmæssigt (og styrke musklerne). Således anbefales som minimum 4 timers motion om ugen, her er der ikke nødvendigvis tale om hård fysisk træning, lange gåture tæller også.

​Sørg for gode arbejdsstillinger, samt at skifte stilling flere gange i løbet af dagen. ​

Det er i en række undersøgelser vist, at rygere oftere har rygsmerter end ikke-rygere. En række strukturer i ryggen - specielt diskus - har en meget ringe blodgennemstrømning. Rygning nedsætter blodgennemstrømningen yderligere, og dette mener man er en af grundene ​til, at rygning er skadeligt for ryggen. Hvis du er ryger og har rygsmerter, er der derfor endnu en god grund til at holde op med at ryge. Hvis du har brug for hjælp til rygeophør, kan du drøfte dette med din læge.

Hvad gør jeg, når jeg har fået rygsmerter?

Langt de fleste rygsmerter forsvinder - helt uden behandling. Har du fået ondt i ryggen, er det derfor i langt de fleste tilfælde ikke umiddelbart nødvendigt at søge lægehjælp. Hvis der ikke er tegn på, at smerterne bliver bedre i løbet af 1 til 2 uger, kan du søge hjælp hos din egen læge, kiropraktor eller fysioterapeut.

Hvis du sammen med rygsmerterne oplever, at du har fået problemer med vandladning eller har fået nedsat kraft i arm eller ben, bør du umiddelbart søge lægehjælp. Disse symptomer kan eksempelvis ses ved en stor diskusprolaps, hvor hurtig operation i nogle tilfælde er nødvendig.​

I langt de fleste tilfælde kan du selv behandle dine rygsmerter ved at undgå hårdere belastning af ryggen de første dage og op til et par uger, samt med almindelig smertestillende medicin købt i håndkøb. Smertestillende medicin bør du kun anvende i korte perioder med udtalte smerter, da længerevarende brug af smertestillende medicin kan være med til at vedligeholde smerterne. Dette kan lyde overraskende, men det skyldes, at kroppens eget smertestillende system bliver sat ud af funktion, når man dagligt bruger smertestillende medicin.

​Du kan også prøve at lægge en ispose på det ømme sted i 20 minutter. Lokal varmebehandling kan også lindre. Det er normalt ikke en god ide at ligge meget stille, det er vigtigt, at du holder ryggen i gang​.

Kan jeg arbejde, når jeg har ondt i ryggen?

Det er vigtigt at holde sig i gang, når man har ondt i ryggen. Der er intet, der tyder på, at arbejde medfører en forværring af tilstanden. Du skal derfor ikke være bekymret for, at du forværrer tilstanden eller ødelægger noget i ryggen ved at arbejde. Sygemelding er kun sjældent nødvendigt, men du skal tage hensyn ved rygbelastende aktiviteter. Erfaringen viser, at patienter, der har været langtidssygemeldt på grund af rygsmerter, har svært ved at komme tilbage til arbejde. Derfor bør langtidssygemelding undgås.

Læs mere under Vejledning om rygsmerter.

Redaktør