AKC (Akut Koordinations Center) er placeret i Rigshospitalets TraumeCenter og varetager blandt andet følgende arbejdsopgaver:
- Modtagelse af meldinger om akutte patienter fra præhospitale enheder (Akutlægebiler, ambulancer og helikoptere)
- Modtage og melde hjertestop og traumekald
- Kommunikation med AMK (Akut Medicinsk Koordinationscenter) og videreformidle information til relevante modtagere på Rigshospitalet
- Afgøre interne visitationsspørgsmål på alle tider af døgnet
- Samarbejde med andre offentlige instanser i særlige tilfælde, f.eks. statsbesøg og lign.
- Assistere beredskabslederen med at koordinere indsatsen ved interne hændelser hvor patientbehandlingen er påvirket eller i risiko for at blive det. F.eks. oversvømmelse, IT, strøm eller vandsvigt
- Assistere beredskabslederen med beslutning om iværksættelse og hvilket trin af Rigshospitalets beredskabsplan, der aktiveres i den initiale fase af en beredskabssituation
En stor del af de daglige opgaver varetages af sekretærerne i TraumeCentret, der er dog også en overlæge fra Afdeling for Bedøvelse, Operation og TraumeCenter i HovedOrtoCentret i døgndækkende beredskabsvagt som kan kontaktes og møde ind ved akut behov.