Målet med kvalitetsarbejdet i Hjertecentret
- at skabe kvalitet, sikkerhed og det gode patientforløb internt i centret og på tværs af centre og sektorer.
- at skabe sammenhæng, dele viden og sikre retning i forhold til Rigshopsitalets overordnede strategier og tværgående indsatsområder.
Organisering af kvalitetsarbejdet i Hjertecentret
Hjertecentret organiserer og varetager kvalitetsarbejdet og arbejdet med patientsikkerhed i driftsorganisationen, og i ledelsesstrukturen overordnet hos centerledelse og klinikledelserne.
- Centerchefsygeplejersken har som medlem af Rigshospitalets kvalitetsråd til opgave at formidle og koordinere viden, indsatsområder og projekter i Hjertecentret.
- Kvalitets- og leankonsulentens opgave er at sortere, formidle og koordinere information og viden til klinikkerne og at bistå klinikledelser og teamledelser i prioriterede aktiviteter, udviklings- og leanprojekter. Kvalitets- og Leankonsulenten deltager i Rigshospitalets kvalitetsorganisations netværk og arbejdsgrupper for at sikre sammenhæng og synergi i centret og på tværs af centre.
- Klinikledelserne organiserer kvalitetsarbejdet lokalt i klinikkerne med deltagelse af kvalitets- og leankonsulenten
Indsatsområder
Vi har i Hjertecentret bl.a. fokus på:
- Tryksår
- Sikker kirurgi
- Sepsis
- De 8 patientsikkerhedskritiske standarder fra DDKM
Rigshospitalets kvalitetsråd
Rigshospitalets kvalitetsråd er sammensat af direktionen, en centerledelsesrepræsentant fra hvert center og direktionens stabschefer. Hjertecentret er repræsenteret ved centerchefsygeplejersken.