Åreforkalkning - det kan du selv gøre

Har man åreforkalkning, er der tre ting, man selv kan gøre:

  • Holde op med at ryge
  • Spise sundt
  • Dyrke motion
Ved at indrette sin livsstil kan man forhindre, at åreforkalkningen forværres. Som regel vil man opnå, at de gener, man har haft, bliver mindre eller forsvinder helt.

Åreforkalkning i benene er et symptom på åreforkalkning i alle kroppens årer, også hjertets. Det betyder, at ændret levevis også vil forebygge risikoen for hjertekarsygdom, såsom blodprop i hjertet eller hjernen.

Rygestop

Det allervigtigste er at holde op med at ryge. Der findes mange forskellige måder at slippe den vane - din egen læge kan også hjælpe til med det.
 
Ophør med rygning hjælper så mange, at omkring halvdelen af dem, der søger læge for smerter pga. åreforkalkning, bliver så tilfredse, at de ikke ønsker yderligere behandling.

Vægten kan stige lidt, men lad være med at overreagere. Et par ekstra kilo er intet ved siden af de fordele, du får ved et rygeophør. Undgå slankekure, da de øger din lyst til at ryge. Spis i stedet ekstra sund mad. Vær aktiv, gå ture, begynd at cykle eller løbetræne.

Sund kost

En anden meget vigtig ting, du selv kan gøre, er at ændre dine madvaner. Fedtindtaget skal nedsættes, og det fedt, du er nødt til at spise, skal være af den rigtige slags.

Her kan anbefales en kost bestående af meget brød, frugt, grøntsager samt mindre mængder magert kød, fisk og olivenolie. Du kan finde god hjælp til kostomlægning i diverse pjecer om kolesterolfattig kost, f.eks. fra Hjerteforeningen. Du kan også opsøge din egen læge og få hjælp til, hvilken kost du skal indtage.

Hvis du er overvægtig, vil symptomerne lindres eller måske næsten svinde, hvis du taber sig. Det skyldes, at musklerne derved skal bære på en mindre vægt. Det er vigtigt at undgå overvægt, især hvor fedtet sidder på maven.

Dyrk motion

Endelig er det vigtigt at dyrke mere motion. Gangtræning er det bedste, hvis du har ondt i benene pga. åreforkalkning. Det skyldes nok, at du herved stimulerer dannelsen af nye små blodårer. 

Tre timers gang om ugen vil hjælpe så meget, at de fleste bliver tilfredse med, hvor langt de kan gå.

Start med korte ture af ca. 20-30 minutters varighed dagligt og gå rask tempo, indtil du får smerter i benene (claudicatio). Hold pause og fortsæt.


Redaktør